Bilsalongen i Genève – BMW

Som en av ”de tre stora tyskarna" är det viktigt att visa upp sina färdigheter i den alltmer tuffa konkurrensen från Audi och Mercedes. Förra året visade man upp nya 5-serien som sitt stora nummer. I år är det svårare att definiera vilken modell som är höjdpunkten.

Det har inte något att göra med att BMW inte har något nytt att visa upp. Förvisso har man varit generösa med snabba pressreleaser så vi motorjournalister visste vad som väntade oss, men jag önskade att det fanns något mer revolutionerande än den läckra konceptbilen M8.

Trots att elektrifieringsprocessen är i full gång, så utgjordes BMW:s monter till största delen av bilar med någon form av fossila drivlinor. De flesta modellerna kommer dock att erbjudas med någon form av elektrifiering inom 1-2 år. Det handlar då framförallt om mildhybrider med 48 V batteri (som t.ex. Audi) och laddhybrider (idag finns i8, 330e, 530e och 730e).

Foto: Håkan Nilsson

BMW X4 – Ett lyft men behöver vi den?

Efter att nyss ha lanserat den läckra X2 så är det nu dags för den uppgraderade X4. Här känner vi igen en del av BMW X2:s designelement. Det är en snyggare och sportigare modell än sin föregångare. Det handlar dock fortfarande om en SUV Coupé, något som vi praktiska svenskar har haft lite svårt för.

Den kommer standard med BMW TwinPower Turbo-motorer, variabel sportstyrning och Performance Control. Sport och prestanda är alltså nyckelorden. Fyra bensinmotorer och tre dieslar kommer att utgöra valmöjligheten. Bilen kommer att produceras i BMW:s största fabrik, den i Spartansburg, USA. Huruvida det blir med amerikanskt stål eller inte, det återstår att se.

BMW i8 Roadster - Taket av och kepsen på

BMW:s förträffliga och laddbara supersportbil som jag hade det stora nöjet att köra till förra årets bilsalong, har inte bara fått en facelift utan även en "taklös" variant för de som gillar att känna vinden i håret (om man har något). En redan läcker bil har blivit ännu läckrare och jag ser fram emot att få testa den i varmare väder.

BMW Z4 – Men producera bilen för böveln!

Okej BMW. Nu har Z4:an varit en konceptbil i snart ett år. När ni visade bilen i Los Angeles och i Frankfurt, var nog de flesta eniga med mig att den hör bilen har alla ingredienser att bli en succé. Grymt läcker formgivning där man faktiskt låtit lite av Chris Bangels design lysa igenom på ett smakfullt sätt. Så varför vila på hanen när ni har fått alla våra positiva vibbar? BYGG BILEN!!!!

BMW M8 Gran Coupé – Mums!!!!

Läckert! Brutalt! Praktisk? BMW:s tilltänkta flaggskepp är en konceptstudie som verkligen väcker känslor. Sköna linjer som för tankarna till Aston Martin och en tilltänkt drivlina som den förmodligen kommer att dela med M5, dvs. en dubbelturbo V8:a på 4,4 liter och 600 hk. Det är precis vad vi behöver, eller hur? Men om man för en liten stund glömmer bort klimatdebatten och istället sållar sig till de som älskar bilar, så borde M8 hamna högt på listan. Fast speciellt politiskt korrekt är den ju inte trots att den kommer från en tillverkare med uttalad klimatstrategi, både vad gäller produkter och produktionsprocesser.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik