Bilsalongen i Genève – AUDI

Alla vi motorjournalister trodde att Audis utmanare till Tesla skulle bli det stora paradnumret, men vi blev en aning besvikna. Den stod i ett hörn, övertäckt mesta delen av tiden och dessutom kamouflerad, så den stora nyheten blev därför nya A6.

Men den hade jag redan sett den i en undangömd fotostudio i Ingolstadt första februari och skrivit om här på Alla Tjänstebilar, så det var ingen nyhet för mig. Inte heller nya A7 som jag testade i Sydafrika för en månad sedan. Så vad finns då att skriva om som jag inte redan skrivit nu när vi kände oss lite snuvad på den allra största nyheten, trots att drygt 200 kamouflerade e-tron rullar runt på vägarna och även på Genèves gator?

Varannan timme avtäcktes e-tron i 2 minuter. Ett PR-trick???

Prototyp? Nja...

...Den är nog redan färdig för vägarna.

En av drygt...

...200 "prototyper" som...

...rullar i Genève.

Tja. Kanske lite om Audis strategi att elektrifiera samtliga modeller inom de närmaste tre åren eller varför inte att Audi testar en syntetisk bio-bensin som ska minska de skadliga CO2 och NOX-utsläppen väsentligt? Eller att jag kört gasbilen Audi A5 g-tron fram och tillbaka till Genève och endast använt drygt 14 liter 95-oktanig bensin? Den senare återkommer jag till i en separat artikel. Istället så lägger jag upp lite bilder från Audis monter och kompletterar med länkar till mina A6 och A7 artiklar om du inte redan läst dem.

Den stora stjärnan!

Faceliftad RS5.

Audis bidrag till Formel E.

FOTO: Håkan Nilsson & Audi AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik