Stark bilmarknad i april, bonus-malus börjar ge effekter

Nyregistreringarna av både personbilar och lastbilar ökade i april. Personbilarna ökade med 12,3 procent, lätta lastbilar ökade med 13,3 procent och tunga lastbilar över 16 ton ökade med 11,6 procent.

Personbilar och lätta lastbilar nådde sin högsta nivå någonsin för en aprilmånad. Uppgången förklaras till stor del av en kalendereffekt, då det var två fler registreringsdagar i april i år, beroende på att påsken inföll i april förra året. Två fler registreringsdagar motsvarar ca tio procent fler registreringar, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden, i ett pressmeddelande.

- För personbilar och lätta lastbilar kan vi se en viss ”Bonus-maluseffekt” i aprilregistreringarna. Bonus-malussystemet, som gäller för lätta fordon som nyregistreras från 1 juli, innebär i många fall en kraftigt höjd fordonsskatt under de tre första åren. De bilarna, sk malusbilar, vill man få registrerade före halvårsskiftet. Den stora Bonus-maluseffekten förväntar vi oss dock under de kommande månaderna. Bonus-malussystemet medför en ryckighet på marknaden, med tidigarelagda registreringar av bilar som får höjd fordonsskatt och senarelagda registreringar av bilar som får en högre klimatbonus jämfört med dagens supermiljöbilspremie, fortsätter Mattias Bergman.

ANNONS: Upptäck MINI Countryman: Maxad attityd med MINI tjänstebil

Fyra av tio nya bilar var dieslar i april

- Dieselandelen har sjunkit under senare år, bland annat som en följd av ett ökat attraktivt utbud av både elbilar, laddhybrider och elhybrider, samt en omställning till bensin från diesel för mindre bilmodeller pga nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I april i år var dieselandelen 39,3 procent jämfört med 52,9 procent april förra året. Dieselandelen har under de senaste månaderna legat på ca 40 procent och minskningen av dieselandelen har sannolikt planat ut, säger Mattias Bergman.

- Det är viktigt och komma ihåg att alla nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även sk AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Detta innebär att kväveoxidutsläppen från hela dieselbilsflottan kommer att minska i takt med att gamla dieselbilar skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Dessutom kommer de energieffektiva dieselbilarna att behövas för att vi ska klara klimatmålen till år 2030, fortsätter Mattias Bergman.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik