Lista: 19 laddhybrider – så långt går de på el

Daglig jobbpendling – utan att någonsin behöva tanka.
Det är vad laddhybrider lockar med.
Men vilken bil ska man satsa på och hur långa sträckor klarar de egentligen?

Elektrifiering är onekligen ingen fluga och laddhybriderna får allt större spridning i tillverkarnas modellpalett.

Fördelarna är att man får en bil som klarar kortare eldrift, men som fortfarande går att tanka på ”hederligt gammalt fossilbränsle”. En annan stor fördel är att de mindre batterierna ger en mindre prislapp än för de rena elbilarna.

Utbudet är dock ännu så länge något begränsat. Och även om Toyota var först på banan att introducera elhybrider i serietillverkade bilar – har de inte fullt hängivit sig åt att erbjuda laddbara alternativ.

I skrivande stund är det BMW som har flest alternativ – från familjebussen 225xe Active Tourer till lyxlimousinen 740e Iperformance. Medan många tillverkare som Honda, Subaru och Peugeot står helt blanka i det avseendet. Billigaste laddhybridalternativet står Kia för vars Niro plug-in går loss på under sju basbelopp, dyrast är Porsches och BMW:s storsedaner Panamera S E-Hybrid samt 740e som kostar över miljonen. 

Missa inte vårt test av Volvos nya S60!

Stora skillnader i räckvidd

Så hur långt tar man sig på en laddning? I de flesta fall utlovas en räckvidd på mellan 40 och 50 km där Hyundai Ioniq plug-in regerar med 63 påstådda kilometrar. I andra änden av spektrumet ligger BMW X5 Xdrive40e med i sammanhanget blygsamma 30 km. Förvisso är bilarna i helt olika storleksklass och med vitt skilda drivlinor – men sett till räckvidd det klar fördel för den koreanska modellen.

Men, och det här är något som tillverkarna sällan tar med i sin marknadsföring – siffran är enligt deras egna vältrimmade körtest. Samtliga räckvidder är angivna under optimala förhållanden och i verkligheten räcker inte batterikraften så långt. Ofta rör det sig om att bilen uppfyller runt 70-80 procent av räckviddslöftet.

Nedan har vi samlat dagens utbud av laddhybrider – med angiven körsträcka på eldrift utskriven. Kolla om det är någon som håller för din dagspendling.

 

Så långt räckvidd har laddhybriderna på el

1. Hyundai Ioniq plug-in: 63 km (304 900 kr)
2. Kia Optima Sportswagon: 62 km (404 900 kr)
3. Kia Niro plug-in: 58 km (298 900 kr)
4. Mitsubishi Outlander plug-in: 54 km (399 900kr)
5. Porsche Panamera S E-Hybrid: 51 km (1 020 000kr)
6. Toyota Prius plug-in 50 km (377 900 kr)
6. Volkswagen Passat GTE: 50 km (426 000 kr)
6. Volvo S/V90 T8 Twin Engine: 50 km (688 500 kr)
6. Audi A3 e-tron: 50 km (401 400 kr)
6. BMW 530e IPerformance: upp till 50 km (530 500 kr).
11. Volvo XC60 T8 Twin Engine: 45 km (559 900 kr)
12. Porsche Cayenne E-Hybrid: 44 km (915 000 kr)
13. Volvo XC90 T8 Twin Engine: 43 km (814 900 kr)
14. BMW 225 xe Iperformance Active Tourer: 41 km (415 500 kr)
15. BMW 330e Iperformance: 40 km (438 000 kr)
16. BMW 740e Iperformance: 40 km (1 012 500 kr)
17. Mini Cooper SE Countryman: 40 km (379 900 kr)
18. Mercedes E350e: 33 km (563 900 kr)
19. BMW X5 Xdrive40e: 30 km (690 100 kr)

Fotnot: Listan visar av tillverkaren angiven maxräckvidd.

 

Kör du någon av laddhybriderna ovan? Maila mig hur långt du kommer på el i din vardag – så ser vi om vi kan göra en sammanställning av vad verkligehetens pendlare får uppleva för räckvidd!

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik