Jaguar oroas över att en trimmad I-Pace kan bli farlig för kunderna

Att kommande I-Pace gör 0-100 på 4.8 sekunder var inte nog.
Jaguar har tittat på att plocka in teknik från tävlingsbanan – men nu verkar tillverkaren ha fått kalla fötter.
Elbilen kan bli farlig för kunderna.  

Jaguar I-Pace är en stark utmanare till Tesla, men uppenbarligen har britterna inte känt sig helt trygga med el-suvens prestanda – 0-100 på 4.8 sekunder. Jaguar har tittat på möjligheterna att släppa en gatversion av tävlingsbilen från eTrophy-serien, men nu börjar företagsledningen få kalla fötter. De fruktar helt enkelt att konsumenterna inte kommer klara av att hantera så mycket kraft.

– Man måste också se till att man inte kan köra för fort. Jag oroar mig för att det omedelbara vridmomentet och kraften kan bli för mycket för otränade förare. Det kan vara så att vi blir tvungna att införa någon slags begränsning, så att prestandan är strypt till dess att de har gått någon form av körutbildning, säger Hanno Kilmer, Jaguars Executive Director, Corporate and Strategy till Autocar.

Han öppnar för att teknik från Jaguars övriga SVR-versioner skulle kunna hitta in i I-Pace, men ifrågasätter samtidigt hur mycket mervärde en extrem acceleration egentligen ger föraren.

– Ja, visst kan vi få bilen att accelerera från 0-100 på 1,8 sekunder. Det blir en bra rubrik, men när du väl har gjort det en eller två gånger – med ögonen tillbakatryckta i skallen – då vill du kanske aldrig göra det igen, säger Hanno Kilmer.

Under året sjösätter Jaguar I-Pace. I Sverige kommer S-versionen kosta från 829 000 kr, SE från 909 000 kr och HSE ligger på 969 100 kr. Med över 18 prisbasbelopp som insteg är el-suven inte tjänstebilen för alla – men här är lite läskande fakta om den fyrhjulsdrivna suven.

I-Pace drivs av två synkroniserade elmotorer med permanenta magneter. I likhet med Formel E-jaggan kan de utveckla 400 hk och 700 Nm vridmoment. Litiumjonbatteriet på 90 kWh har ett avancerat värmehanteringssystem som ger en jämn maximal effekt och garanterar lång livslängd.

Enligt WLTP-cykeln ger en full laddning en räckvidd på 480 km. I-Med en 50 kW DC snabbladdare tar det bara en timmes laddning att få en räckvidd på 270 km. Med ett lastutrymme bak på 1 453 liter och ytterligare 27 liter i det främre förvaringsutrymmet är I-Pace dessutom en bil som kan hantera de flesta livspussel.

author image

John Edgren

Kontakta mig
logo nyteknik