Här är Porsche Cayenne i plug-in utförande

Porsches mest praktiska har fått ny grön kant. Detta då den senaste generationen av Cayenne nu lanseras som plug-in hybrid.
En elektrifiering som trycker ner förbrukningen till 0,33 liter per mil.

Nu släpps den senaste generationen av Porsches populära suv Cayenne med tillägget E-Hybrid. Det innebär att drivlinan har utökats med elmotor och batterier – och att man numera kan tanka sin bil hemma.
Under huven huserar en treliters V6:a, men denna får nu hjälp av en 136-hästars elmotor. Totalt har systemet en samlad effekt på 462 hästkrafter.

Den nya drivlinan innebär accelerationen 0-100 km/h på fem sekunder och en blandad förbrukning på 0,33 liter/mil. Dock ska det sägas att Porsche anger förbrukningen i gamla NEDC-cykeln. Så räkna med att bilen kommer dricka mer soppa i verkligheten. Men för de som inte har en allt för lång jobbpendling kommer kunna skippa macken helt – räckvidden på eldrift anges till 44 km.

Sportigare drivlina

Hybridmodulen i nya Cayenne E-Hybrid har bytt elektrohydrauliska ställdon till elektromekaniska – vilket ska ge snabbare reaktionstid för drivsystemet. Något som hjälpt till att få bort nära en halv sekund i den ovan angivna accelerationen jämfört med gamla S E-Hybriden. Kraften dirigeras via en åttaväxlad dubbelkopplingslåda, samma enhet som alla nya Cayenne har.

När det kommer till det praktiska så skiljer inte plug-in hybriden sig nämnvärt från övriga utbudet. Släpvagnsvikten är på 3,5 ton (utfällbart drag är tillval) och Porsche Active Suspension Management ingår i standardutrustningen.

Nya Cayenne E-Hybrid lanseras i Sverige i juni och listpriset hamnar på 915 000 kronor – vilket innebär att det krävs ett rejält basbeloppsutrymme.

ANNONS: Upptäck MINI Countryman: Maxad attityd med MINI tjänstebil

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik