Volvos framtidsplaner – prenumerationsbilar och elektrifiering

Volvo fortsätter att ligga i framkant i bilindustrin. Nu presenterar de sin strategi för de kommande sju åren som innefattar bland annat bilar på prenumeration och det något kontroversiella beslutet att inte närvara vid bilsalongen i Genève.

Prenumerationstjänsten heter Care by Volvo och vid år 2025 beräknar Volvo att hälften av deras försäljning ska utgöras av prenumerationer på bilar. Tillsammans med den nya satsningen på prenumerationstjänster siktar också Volvo på att 50 procent av alla bilar som tillverkas ska vara rena elbilar.

– Våra kunders behov förändras snabbt. Det betyder att Volvo också förändrar sig fort. Dessa initiativ kommer hjälpa till att skifta Volvo från att ha vara ett rent bilföretag till att bli en leverantör av kundtjänster, säger Volvos vd, Håkan Samuelsson. 

Dessutom bekräftar Volvo att de fortsätter att röra sig bort från bilindustrins traditionella evenemang för att istället fokusera på skräddarsydda aktiviteter för presentationen av deras nya bilar. Presentationen av XC40 skedde vid modeveckan i Milano förra året och kombin V60 presenterades på en uppfart i en villaförort i Stockholm. Till följd av den nya strategin kommer Volvo inte att närvara vid bilsalongen i Genève år 2019.

– Automatisk närvaro vid de traditionella branschevenemangen fungerar inte längre – vi måste skräddarsy vår kommunikation utifrån hur alternativen kompletterar vårt budskap, timingen och typen av teknik som vi presenterar, säger Björn Annwall, Senior vice president Strategy, Brand and Retail på Volvo Cars och fortsätter.

– Vi säger inte att vi aldrig mer kommer att närvara vid bilmässor. Vi räknar med att branschevenemang som bilsalongen i Genève kommer att fortsätta utvecklas och vi kommer att återvända i framtiden.

Volvo har tidigare kommunicerat att alla nya modeller som lanseras från och med nästa år kommer att vara elektrifierade, antingen som laddhybrider, mildhybrider eller renodlade elbilar.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik