Volvo Cars lanserar Polestar Engineered

Polestar Engineered, utvecklad av Volvo Cars elektriska prestandabilsavknoppning, Polestar, är ett komplett erbjudande som tillämpar Polestars expertis inom prestandateknik på bilens hjul, bromsar, hjulupphängning och motorstyrenhet. Erbjudandet speglar Volvo Cars och Polestars engagemang för elektrifiering.

– Elbilar är vår framtid, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef på Volvo Cars. I dag inleds en ny era av elektrifierade Volvo-modeller uppgraderade med Polestars förnämliga prestandahöjande teknik. Det är en strategi som är fast förankrad i vår gemensamma tro på en elektrisk framtid för bilindustrin.

Polestar Engineered gör debut på den kommande premium-sportsedanen S60. Erbjudandet erbjuds exklusivt på flaggskeppsmodellen T8 Twin Engine och befinner sig därmed prestandamässigt snäppet över Volvos R Design-modeller.

Polestar Engineered kommer även att erbjudas på den nya herrgårdsvagnen V60 och SUV:en XC60 från och med nästa år och kommer att säljas i en begränsad upplaga via Volvo-handlarna och Care by Volvo, företagets prenumerationstjänst för premiumbilar.

De nya lättmetallfälgarna har en öppen design för att rikta fokus mot de iögonfallande guldfärgade bromsoken, den nya färg som ska känneteckna Polestar Engineered-komponenter. Polestar-emblem, avgasrör i svart krom och guldfärgade säkerhetsbälten är andra detaljer som identifierar Volvo-bilar utrustade med Polestar Engineered.

Mono-block-bromsoken från Brembo är gjutna i ett stycke och optimerade med avseende på vridstyvhet. Bromsbeläggen har en ökad motståndskraft mot värme medan bromsskivorna har en design med räfflor som ytterligare förbättrar värmeavledningen.

Polestar Egineered multi-länk-fjädringen som sitter både fram och bak har premium-stötdämpare från Öhlins med dual-flow-ventil som möjliggör styvare fjädrar och dämpare samtidigt som komforten bibehålls. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen är av samma typ som sitter på prestanda-plugin-hybriden Polestar 1.

Finjusteringen av motorstyrenheten ökar effekten hos den elektrifierade T8 Twin Engine-motorn på S60 till 415 hk*, med ett vridmoment på 680 Nm – i standardutförande levererar T8 Twin Engine 400 hk och har ett vridmoment på 670 Nm. Mjukvaruuppgraderingarna förbättrar bränsleförbrukningen och ger utsläppsneutral prestanda och de förfinar även utväxlingsintervallen hos den automatiska växellådan.

– Nya S60 T8 Polestar Engineered är en elektrifierad bil som gör det du vill att den ska göra, säger Henrik Green, Senior vice president Research and Development på Volvo Cars. Alla komponenter har finjusterats för att fungera tillsammans och skapa en bil som riktar sig till förare, med snabb respons och spännande köregenskaper.

* Amerikansk specifikation.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik