Nu har Porsches Tesla-dödare fått ett namn

Glöm konceptbilar, löften och Mission E. Nu har sportbilstillverkaren Porsche avslöjat namnet på sin första elbil. ”Taycan” är modellen de tror ska deflorera Tesla.  

Man kan säga att det finns två typer av Porsche. Den traditionsburna delen där modellerna har anor och namn som ingen med förstånd skulle våga rubba på. Vi pratar om sportbilarna i allmänhet och då 911 i synnerhet.'
Men sen finns det en annan del som mer har ett finger i luften för att känna trender... och som gett oss Panamera, Cayenne och Macan.

Och det verkar som att det är den senare avdelningen som har fått vara med vid dopet av Porsches första elbil. För Taycan ligger mer i linje med de senare än med sportbilsikonerna som märket är synonymt med.
Exakt vad namnet betyder är svårt att utröna (det är ogooglebart), men enligt Porsche själva kan det ungefär översättas till ”en livlig ung häst”. Med hästen vill man göra en anspelning på den stegrande hingsten som sedan 1952 sitter i Porsche-emblemet. Men det är helt klart svårtolkat vad namnet ska betyda.

Även om vi får reda på namnet så levererar Porsche inte mycket mer ny matnyttig information. Sedan tidigare vet vi att det ”under skalet” är vå elmotorer som tillsammans levererar över 600 hästkrafter och som ska ge bilen en acceleration 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

Vafalls, kanske vän av ordning utbrister – för det är långt ifrån de 2,8 sekunder den mest potenta av Teslas elbilar mäktar med. Men Porsche menar att deras elmodell är oöverträffad när det kommer till att uppfylla sportbilskriterierna och Taycan kan utföra flera accelerationer i rad utan prestandaförluster.

Sedan tidigare vet vi även att bilen ska ha 800-volts teknik och klara av snabbladdning på upp till 350 kW. Teslas Superchargers är i skrivande stund på 120 kW – så det är nästan tredubbelt upp. Full ”tank” innebär 500 kilometers räckvidd enligt den snälla NEDC-körcykeln. När bilen lanseras gäller dock WLTP vilket lär innebära en räckvidd strax ovanför 400 km – och de som vill rasta ett par hundra av de inneboende kusarna lär få plikta med än större räckviddsförluster.

Vidare säger Porsche att man kommer dubbla investeringen i elektromobilitet jämfört med vad man tidigare utannonserat. Det innebär att märket kommer att plöja ner sex miljarder euro fram till 2020. Av dessa kommer 500 miljoner euro gå till utvecklingen av olika Taycan-varianter, samt en miljard euro till elektrifiering och hybridisering av nuvarande modellprogram.

 

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik