Mercedes nya satsning – mildhybrider

Först Audi, sen Hyundai och ny Mercedes. Den så kallade mildhybridtekniken breder ut sig raskt.
Utöver bättre bränsleprestanda ska ”EQ Boost” ge 13-20 extra hästkrafter.

Elektrifieringen breder ut sig snabbt. Nu avslöjar tyska Mercedes att de kommer att börja introducera 48-volts elsystem i sina bilar. Tekniken som även kallas för mildhybrid gör det möjligt för drivlinan att i vissa situationer koppla över till ren eldrift. Detta sänker bränsleförbrukningen och kan även användas för att ge extra knuff vid omkörningar.

De nya mildhybridbilarna har alltså två elsystem. Dels det vanliga på 12 volt som sköter bland annat belysning och dels det nya på 48 volt. Det senare består av en kombinerad startmotor/generator kallad EQ Boost. Denna ger, precis som namnet avslöjar, extra kraft när det behövs. Det innebär exempelvis att när bilen körs i jämn fart på landsväg eller manövreras i låg fart i ett P-hus – så kan elmotorn ta över helt. I dessa fall stängs förbränningsmotorn av. Boost-motorn hjälper också till vid acceleration från låga varvtal och kan i en omkörning ge 13 hästkrafter och 160 Nm extra i vridmoment (detta gäller för C200).

Den högre spänningen och kraftfullare startmotorn ska även göra att förbränningsmotorn startar blixtsnabbt samt att start/stopp-funktionen kan användas i högre farter. Detta ska enligt Mercedes innebära att systemet ”nästan inte märks”

Används även i prestandabilarna

Men allt kring tekniken är inte bara komfort och gröna tankar. EQ Boost ska även vara en del av ”hemligheten” bakom Mercedes nya AMG 53 modeller med sexcylindriga motorer. Här sitter EQ Boost-enheten mellan motor och växellåda. Denna driver både transmissionen direkt, samt en eldriven kompressor som ger extra kraft till förbränningsmotorn – detta innan varvtalet är tillräckligt högt för avgasturbon.

Så vad innebär då det? Jo, resultatet är att bilen får bra och bränslesnål kraft redan från start. Här går modern miiljösmart teknik in och ger känslan av en motor med riktigt stor slagvolym. Mildhybridsystemet finns även i nya CLS 450 4Matic och S450 4Matic – dock utan den eldrivna kompressorn. I samtliga sexcylindriga modeller ger EQ Boost cirka 20 extrahästar och 250 Nm.

Första modellen som får systemet blir C 200 därefter AMG-bilarna E 53, CLS 53, S 450, CLS 450 samt vanliga E 350 (sedan, Coupé och Cabriolet)

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik