Kolla: Här är Audis svar på BMW X6

Är du sugen på en coupé, men gillar att sitta högt? Då finns det nu ett alternativ från Audi. Möt Q8 – den senaste modellen med fyra ringar i nosen.

När BMW lanserade X6 skapades ett nytt segment. Länge fick man husera ensam, men sedan utökades klassen med högbyggda lyxcoupéer då Mercedes beslutade sig för att kliva in. Nu breddas utbudet med ytterligare ett tyskt alternativ – möt Audi Q8. Den lägre, bredare och mindre praktiska versionen av Q7.

Enligt alla marknadsföringsfloskler ska Q8:an vara det bästa av en suv och en coupé. Eller som Audi skriver det ”kombinerar elegansen av en fyradörrars lyxcoupé med den praktiska mångsidigheten av en stor suv”. Vi lämnar avgörandet till betraktanren när det kommer till elegansen, men när det gäller praktisk mångsidighet så brukar klassen vara en besvikelse i jämförelse med originalmodellerna som de baseras på (exempelvis BMW X5 och Mercedes GLE).

Tittar vi på designen så känns fronten igen som tillhörande en Audi. Grillen är numera otroligt bekant, men till skillnad från Q7 böjer motorhuven ner och trycker ihop det hela. Ett nytt ansikte för Q-familjen kallar Audi det hela. Vidare så ska de markanta luftintagen ge ett ”självsäkert intryck” och flera detaljer ska kunna härledas från märkets ikoniska modell ur-quattron. På insidan återspeglas designen från övriga nya, stora modeller. Det innebär dubbla pekskärmar samt den digitala instrumenteringen Virtual Cockpit.

Storleksmässigt är nya Audin något kortare, men lägre och bredare än systermodellen Q7. Dock ska den rejäla hjulbasen (hela tre meter) ge interiörutrymmen som slår konkurrenterna på fingrarna. Och där har nog tillverkaren rätt. En stor skillnad mot GLE Coupe ochX6 är att Audin faktiskt inte har en coupe-siluett. Där Mercan och BMW:n har distinkt sluttande tak, har Q8 ett markant mycket mer upprätt. Utrymmesmässigt innebär det mer lastutrymme än rivalerna, men det är 165 liter mindre än en Q7:a.

 

Förvisso lär spekulanter på den här typen av bilar inte vara särskilt intresserade av att försöka trycka in barnvagnar eller stapla Ikea-paket i bagaget. Motorerna är mer intressanta. Audi har inte avslöjat vilka erbjudanden som kommer att vara med från start då bilen lanseras i höst. Men V6 dieseln 50 TDI med 286 hästkrafter är given. Därtill lär 55 TFSI med treliters bensinsexa finnas som alternativ. Och självklart kommer även topp-suven att erbjudas i en rejält upphottat version á la SQ7.
Precis som övriga nylanserade bilar kommer Q8:an att, oavsett motorval, vara en mildhybrid. Det kommer bli intressant och se hur nya Q8 står sig mot de etablerade modellerna.  

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik