Hyundai lanserar första mildhybriden

Först Audi, sedan Kia och nu Hyundai. Mildhybriddrivlinorna börjar komma i bredd, och senast i raden att få tekniken är nya Tucson.

Koreanska bilkoncernen Hyundai tar rygg på VW och nu lanserar man sin andra bil med 48-voltsteknik. Efter Kia Sportage får nu syskonmodellen Hyundai Tucson en mildhybriddrivlina.
– Med en ny mildhybriddrivlina till vår bästsäljande modell utökar vi företagets elektrifieringsstrategi – att göra miljövänlig teknologi tillgänglig för ännu fler kunder, säger Andreas-Christoph Hofmann, marknadschef på Hyundai Motor Europe.

 Drivlinan i fråga kombinerar en tvåliters diesel med en så kallad ”Mild Hybrid Starter Generator” samt ett litet litiumjonbatteri (0,44 kW/h). Resultatet är att hybridgeneratorn kan stötta motorn vid acceleration eller överhuvudtaget minska belastningen. Vid stark acceleration kan upp till 12 kW läggas till för att ge bättre prestanda och vridmoment.

Så vad innebär det hela för förbrukningen? Jo, enligt Hyundai ska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp minskas med upp till sju procent.
I höst kommer nya Tucson MHEV att börja rulla ut och till våren ska mildhybridtekniken även appliceras på den mindre 1,6-litersmotorn. Vad 48-voltstekniken lägger till på prislappen är inget Hyundai avslöjar än – inga svenska priser är satta.

 

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik