HELT NYA BMW X5

Fjärde generationen BMW X5 är här, och det är den smartaste BMW:n hittills. Den kommer med en helt ny förarmiljö, det senaste inom förarassistens och blandar funktionalitet med körglädje på ett helt nytt sätt. Precis som sina föregångare kommer BMW X5 att byggas i BMW Plant Spartanburg i den amerikanska delstaten South Carolina. Helt nya BMW X5 når marknaden i november 2018.

The year of the X. 2018 har för BMW definierats av stora lanseringar bland SAV-modellerna (Sports Activity Vehicle). Efter lanseringen av BMW X2 och kommande premiär av BMW X4 följer nu en ny version av X-familjens originalmedlem, i form av fjärde generationens BMW X5.

En rad chassisystem gör sina debuter i BMW X-familjen. Detta inkluderar dubbelaxlad luftdämpning, Active Integral Steering samt ett nytt Off-Road-paket. Samlingen av förarassistenssystem har utökats, där höjdpunkterna är Driving Assistant Professional och Parking Assistant Plus.Dessutom innebär BMW X5 premiär för det nya kontroll- och displaykonceptet BMW Live Cockpit Professional som bjuder på det senaste inom Connectivity. Föraren kan själv anpassa vad som visas på bilens olika skärmar, navigatorn kan integreras i instrumentpanelen och bilen kommer med nytt multimediasystem, bara för att nämna några av nyheterna i BMW:s helt nya förarmiljö

Nytt formspråk - robust och auktoritet

Mycket är sig likt men mycket är också nytt i fjärde generationens BMW X5. Bilen har vuxit och blivit längre, bredare, högre och med en bredare hjulbas. Detta ger bilen ett ståtligt utseende utvändigt samtidigt som det ger generöst med utrymme invändigt för såväl passagerare som bagage. Nya BMW X5 karakteriseras av den hittills bästa blandningen för framkomlighet i tuff terräng tillsammans med dynamisk körglädje. SAV-modellernas igenkännbara proportioner har behållits medan det stilrena formspråket, med sina rena ytor och precisa linjer, har tillkommit.

Nya innovationer utgör ett steg närmare automatiserad körning

BMW X5 har aldrig haft en sådan bredd av system för förarassistens som nu. Dessa inkluderar aktiv farthållare med Stop & Go-funktion, körfältsassistens med automatiskt filbyte, köassistens, skydd mot sidokollision och flertalet varningsfunktioner. Parkeringsassistenten tar över såväl gas och broms som styrning. Ett nytt tillägg är en nödbromsassistens som stannar bilen säkert vid nödfall. En ytterligare vinkning mot framtidens automatiserade körning är backassistenten. Systemet tar över styrningen av bilen vid backning, vilket fungerar upp till 50 meter.

Höjdpunkter, helt nya BMW X5

  • Betydligt större än sin föregångare: Längd 4,922 mm (36 mm längre). Bredd 2,004 mm (66 mm bredare). Höjd 1,745 mm (19 mm högre). Hjulbasen har ökat med 42 mm till 2,975 mm.
  • Exteriören har en robust men stilren design som är ny för X-familjen. En stor ny njurformad grill och tredimensionellt formade bakljus.
  • Interiören har en exklusiv och modern känsla tack vare sofistikerade material, harmonisk design och innovativa kontrollkoncept.
  • Individualiseringsmöjligheter med BMW xLine och M Sport samt modellspecifika funktioner via BMW Individual.
  • Tvådelad baklucka, som med tillvalsutrustningen Comfort Access, kan öppnas och stängas automatiskt. Lastkapaciteten på 645 liter kan med fällda ryggstöd ökas till 1860 liter.
  • BMW Laserlight med adaptiva LED-strålkastare, som med helljuset tänt ger en räckvidd på upp till 500 meter. Ljuskällorna har en iögonfallande design; linserna har en X-form med ett element i blått, vilket är signifikant för BMW Laserlight.
  • Tre valbara motorvarianter vid försäljningsstart: En rak sexcylindrig bensinmotor med 340 hk i BMW X5 xDrive40i (bränsleförbrukning kombinerad: 8,8 - 8,5 l/100 km, koldioxidutsläpp: 200-193 g/km), samt två sexcylindriga dieselmotorer med 400 hk i BMW X5 M50d (bränsleförbrukning kombinerad: 7,2 – 6,8 l/100 km, koldioxidutsläpp: 190-179 g/km) samt 265 hk i BMW X5 xDrive30d (bränsleförbrukning kombinerad: 6,8 – 6,01 l/100 km, koldioxidutsläpp: 179-158 g/km). Samtliga motorer har den allra senaste tekniken för avgasbehandling med partikelfilter eller SCR-katalysator och de möter EU6d-TEMP standard. Eight-speed Steptronic växellåda är standard.
  • BMW xDrive intelligent fyrhjulsdrift.
  • Dynamic Damper Control med elektroniskt styrda stötdämpare som standard. Som tillval lanseras två-axlad luftfjädring för första gången i en BMW X-modell. Med systemet kan chassihöjden justeras upp till 80mm.
  • Första BMW X-modellen med valbart Off-Road-paket: dubbelaxlad luftfjädring, hasplåtar fram och bak, fyra körlägen och ställbar markfrigång. Växellådan kan ställas in för att ge bästa förutsättningar vid körning på grus, sand, sten eller i snö.
  • Premiär för BMW Live Cockpit Professional display och kontrollsystem som standard. Det innebär vidareutveckling av operativsystem iDrive med en helt digital instrumentbräda och 12,3 tum display. Skarp grafik och platt menystruktur med touchkontroll för snabb tillgång till inställningar och funktioner.
  • Senaste generationens BMW Head-Up display med större projektionsyta (7 x 3,5 tum), optimerad 3D-grafik och utökat displayinnehåll.
  • Valbar tredje sätesrad (väntas bli tillgängligt från december 2018) som innebär två ytterligare passagerarsäten.
author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik