Volvo lanserar ny app

Volvo har lanserat en app som ska utöka deras mobilitetserbjudande. På appen, som fått namnet M, kommer det bland annat finnas information om tillgången till bilar on demand.

Den nya appen är ett led i Volvo Cars nya satsning på mobilitet och on demand-tjänster för bilar och transport.

– Volvo Cars tar steget till att bli något mer än ett bilföretag. Dagens urbana konsument tänker nytt kring traditionellt bilägande. M är en del av vårt svar på det. Vi utvecklas till att leverera tjänster direkt till konsumenten under vår nya mission ’Freedom to Move’”, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef på Volvo Cars.

Tanken är att M ska lära sig av användarens behov, preferenser och vanor för att skapa en personlig och skräddarsydd upplevelse. Appen har utvecklat en teknik för inlärning som gör att användaren får frågor om sina specifika behov, istället för att bara informeras var närmsta bil finns.

M kommer att dra nytta av data från bildelningsföretaget Sunfleet, som är ett dotterbolag till Volvo. Sunfleet är Sveriges ledande bildelningsföretag med 500 000 transaktioner om året och en flotta med 1700 bilar. Under 2019 kommer Sunfleet att integreras i M.

– Tjänsterna som idag erbjuds på marknaden är i stort alternativ till taxi eller kollektivtrafik, säger Bodil Eriksson, VD på Volvo Car Mobility. Vi fokuserar istället på hur människor använder de bilar de äger, vilket gör oss unika. Vi vill erbjuda ett riktigt alternativ till traditionella tjänster. Det ska göra det möjligt för oss att leva livet på våra egna villkor, få saker gjorda och optimera vår dyrbara tid. Vi ser en möjlighet att erbjuda en premiumupplevelse.

Redan under hösten kommer ett störe beta-test av M att göras i Stockholm. Ytterligare information om M-tjänsten kommer att släppas senare under 2018.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik