Över 55 000 laddbara bilar i Sverige

Den 1 juli infördes bonus-malussystemet som innebär höjningar av fordonsskatten för nyregistrerade bilar med höga utsläpp. Med tanke på skattehöjningarna förutspåddes en kraftig ökning för avgasbilar och kräftgång för laddbara bilar – trots det blev juni en bra månad för miljövänliga bilar.

Till och med så bra att de 1 961 nyregistrerade laddbara bilarna under juni innebär att månaden är den näst bästa under första halvan av 2018. I slutet av juni fanns det totalt 55 915 laddbara bilar i trafik i Sverige, vilket är en ökning med 44 procent jämfört med juni 2017. Det visar statistik från Power Circle.

Beståndet av laddbilar i Sverige ökar i en rasande takt och under årets första sex månader har antalet laddbara bilar ökat med 10 520 stycken.

– De första månaderna med bonus-malus blir mycket intressanta att följa. Vi förväntar oss ett betydligt större intresse för laddbart i höst, som rent konkret innebär drygt dubbelt så hög försäljning av laddbara bilar det kommande halvåret jämfört med de senaste sex månaderna, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Om juni förutspåddes bli en dålig månad för laddbara bilar förutspås nu det motsatta för den kommande hösten. Det nya bonus-malussystemet innebär att elbilar får 60 000 kronor i bonus vid inköp, att jämföra med tidigare 40 000 kronor i supermiljöbilspremie. Laddhybrider erhåller bonus mellan 10 000 och 60 000 kronor baserat på mängden utsläpp av CO2.

På topplistan för elbilar i Sverige dominerar fortfarande Tesla Model S med drygt 3 200 stycken exemplar, tätt följt av Nissan Leaaf med drygt 2 800 stycken. Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (10 218 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (8 185 st) vanligast.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik