Här är nya Mercedes A-klass Sedan

Kunderna efterfrågar mindre bilar – och rika kineser vill inte köra halvkombi.
Mercedes svar är A-klass Sedan.

I Europa kan även en halvkombi som A-klass förmedla status, men de köpare som har råd med en Mercedes i Kina och USA tenderar att vara lite mer konservativa – och då flyger inte några kombilösningar. Samtidigt vill många ratta en mindre premium-modell. Det har CLA Coupé redan bevisat. Under förra året kom nära hälften av de amerikaner som köpte modellen från ett konkurrerande bilmärke.  

Därför är nya A-klass Sedan en given utveckling. Versionen är 130 millimeter längre än sitt halvkombisyskon, men axelavståndet är det samma. Den påbyggda rumpan ger dock sedanen ett bagageutrymme på 420 liter mot ”originalets” 370 liter. I kupén har föraren tillgång till Mercedes MBUX-infotainment med intelligent styrning. De två skärmarna (instrumentpanel samt pekskärm) kan båda fås i sju tum eller 10,25 tum – alternativt den halvsnåla lösningen med bara den ena skärmen i det större måttet. 

Två AMG-versioner     

Inledningsvis kommer A-klass Sedan erbjudas med två fyrcylindriga motorer. A200, en turboladdad bensinare på 1,3 liter med 163 hk och 250 Nm – samt dieseln A 180 d på 116 hk och 260 Nm. De kommer med en sexväxlad manuell växellåda, eller den 7-stegade automatlådan 7G-DCT som tillval. Fler motorer tillkommer dock nästa år, och Mercedes läskar med två kommande AMG-versioner.

Man saluför bilen med att den har världens lägsta luftmotstånd bland masstillverkade fordon, delvis tack vare en frontyta på 2,19 kvadratmeter. Med ett Cd-värde på 0,22 delar A-klass Sedan förstaplatsen med den tidigare rekordinnehavaren CLA Coupé.

Premiär i Paris

Tillverkaren utlovar i att sedanens bensinmotor ska ha en förbrukning som ligger mellan 5,4 och 5,21 liter per 100 km vid blandad körning. Koldioxidutsläppen sägs landa på 124-119 gram per kilometer. Dieseln ska klara sig på 4,3 till 4,01 liter per 100 km, och ha ett koldioxidutsläpp på 113-107 gram.  

Mot slutet av 2018 släpps nya A-klass Sedan, men det första offentliga framträdandet görs på bilmässan i Paris under oktober. Bilen kommer dels tillverkas i tyska Rastatt, men även i Aguascalientes i Mexiko.

Bilen inner- och yttermått

Längd/bredd/höjd:4 549/1 796/1 446 mm

Hjulbas: 2 729 mm

Bagageutrymme: 420 liter

Huvudutrymme fram/bak: 1 024/944 mm

Armbågsutrymme fram/bak: 1 457/1 446 mm

Axelutrymme fram/bak: 1400/1372 mm

Effektivt benutrymme fram/bak: 1 062/861 mm

author image

John Edgren

Kontakta mig
logo nyteknik