Veckans bilnyheter (1, 2018)

Kia avslöjar nytt elbilskoncept

Kia visar upp en helelektrisk konceptbil och presenterar märkets vision för framtidens mobilitet på CES-mässan i Las Vegas, USA, som öppnar i nästa vecka.

Några dagar innan världens största elektronikmässa, Consumer Electronics Show, slår upp portarna släpper Kia de första bilderna av en helt ny konceptbil som får premiär på mässan. Konceptbilen kombinerar Kias uttrycksfulla design med en högeffektiv eldrivlina och representerar nästa steg i märkets pågående resa mot elektrifiering. En ny generation HMI (Human-Machine Interface) visas upp liksom ett avancerat ljussystem med rörlig grafik, ”motion graphic”.

Hyundai Motor och Aurora samarbetar kring autonoma bilar

Hyundai Motor presenterade idag ett strategiskt samarbete med Aurora (ledare inom autonom fordonsteknik) för att lansera självkörande Hyundai-bilar på marknaden innan 2021. Partnerskapet kommer innebära en integrering av Auroras självkörande teknologi i Hyundais bilar för testlansering och utveckling i utvalda pilotstäder.

Projektet kommer främst fokusera på löpande utveckling av hård- och mjukvara för självkörande bilar på nivån som krävs för Level 4 automatisering. Level 4 autonoma bilar definieras av SAE som fordon som kan framföras utan mänsklig styrning och översyn under vissa förhållanden. Målet med partnerskapet är att snabbt utveckla autonoma bilar för en säker och bred lansering.

Ford tar inspiration från naturen och bikupan i nya EcoSport

Honungsbin och återvunnet papper är hemligheten bakom det superstarka material Ford väljer att använda i den nya SUV:en Ford EcoSport som har Sverige-premiär i slutet av februari. Med hjälp av samma uppbyggnad som en bikupa kan värdesaksfacket i bagagerumsgolvet i nya EcoSport tillverkas av papper, men ändå tåla att ställa tunga saker ovanpå. ”Vaxkakehyllan”, som Ford kallar den, väger 3 kilo och tål 300 kilo i belastning.

Kia slog nytt rekord 2017

Med över 23 000 nyregisterade bilar noterar Kia sitt bästa år hittills på den svenska marknaden. Märket ökar 5,7 procent jämfört med totalmarknaden som ökade 1,9 procent jämfört med förra året.

– Vi är mycket glada över det fantastiska resultatet och extra stolta över det starka engagemanget hos våra återförsäljare som ger så många nöjda kunder, säger Peter Himmer, vd Kia Motors Sweden.

Nytt rekordår – Mercedes ökar mest

Försäljningen på den svenska personbilsbilmarknaden slog rekord 2017. Mest av de stora märkena ökar Mercedes-Benz med en uppgång på 15% jämfört med marknadsuppgången på 2%. När det gäller enbart företagsförsäljningen är Mercedes nu det näst största tyska varumärket inom premiumsegmentet.

60-åriga marknadsledaren Volvo slår rekord bilåret 2017

Volvo Car Sverige kan summera 2017 som marknadsledare 60 år i obruten följd. Dessutom slås rekordet från 1976 med 75 506 antal registrerade bilar. I topp ligger Volvo XC60 och som mycket god tvåa kommer Volvo S90/V90.

- Vi är mycket stolta över årets prestationer – att på en så stark svensk bilmarknad ha modeller som är etta, tvåa, fyra och sexa, vara marknadsledare 60 år i rad och dessutom slå ett nästan oslagbart 41-årigt rekord. Våra svenska kunder visar att det är Volvo som gäller, säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik