Nytt rekordår men trendbrott 2018?

Det går bra för de svenska återförsäljarna. 379 255 registrerade personbilar betyder nytt rekord för femte året i rad. Högkonjunktur, rekordlåga räntor och hushållens positiva tro på framtiden, är ingredienserna som bidragit till resultatet, men 2018 kan bli ett trendbrott.

Rekordår efter rekordår och de stora återförsäljarna investerar som aldrig förr i nybyggnader och utbyggnader. Aldrig någonsin har så många nya och nästan nya bilar rullat på våra vägar. Det var inte så länge sedan som Sverige hade ett av Europas äldsta bilbestånd, men det har högkonjunkturen och privatleasingen ändrat på. Hur länge kan detta pågå? När är marknaden mättad? Finns det utrymme för ytterligare rekordår?

Ettan

Volvo V90

Tvåan

Trean

När branschorganisationen BilSweden presenterade resultatet för 2017 och förväntningarna inför 2018, var det första gången på fyra år som man visade en negativ prognos. 360 000 registreringar är vad BilSweden förväntar sig 2018.

"Det nya bonus-malus systemet, som träder i kraft för personbilar och lätta lastbilar/bussar som nyregistreras från 1 juli i år, medför i många fall en kraftigt höjd fordonsskatt under de tre första åren. Det i sin tur kommer medföra en ryckighet på marknaden med tidigarelagda registreringar före halvårsskiftet av bilar som drabbas av höjd fordonsskatt. Den som vill vara säker på att få sin nya bil registrerad före 1 juli i år och undvika den höjda skatten bör därför beställa sin bil omgående", säger Bertil Moldén, VD BilSweden.

På grund av just detta så kommer därför försäljningsåret att se annorlunda ut än tidigare. Bertil Moldén delar in 2018 i tertialvariatoner, där den första tertialen som avslutas i april, kommer att stå för 20% av registreringarna, precis som tredje tertialen som börjar i september. Det innebär alltså att maj-augusti kommer att bli en mer hektisk period än någonsin tidigare med hela 60% av årets alla registreringar.

Volvo var årets vinnare för 60:e året i rad

Det kom inte som någon överraskning att Volvo försvarade sin position som Sveriges mest sålda bilmärke. Försäljningen av den utgående XC60 som traditionsenligt fått beteckningen Classic, var en starkt bidragande orsak till att avståndet till tvåan, Volkswagen ökade från föregående år.

Frågan är hur 2018 kommer att gestalta sig när nu den "gamla" XC60 är slutsåld? Kommer "gamla" S60/V60 att upprätthålla volymen och kommer nya XC40 och senare under året även nya V60, att bidra till fortsatt ledning eller kommer Volkswagens långt framskridna elektrifiering bidra till ett tronskifte? Hursomhelst är det bäddat för ett intressant år.

Diesel fortsätter att minska

Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 4,3% under 2017. Andelen av de totala nybilsregistreringarna var 49,1% under 2017. Under 2016 var dieselandelen 52,3%.

"Den främsta anledningen till minskningen av dieselandelen är att allt fler byter sin nuvarande diesel-drivna tjänstebil mot en elektrifierad bensin plug-in hybrid, tack vare mycket gynnsamt förmånsvärde. Även företaget/arbetsgivaren är vinnare i och med att plug-in hybriden har mycket låg TCO (Total Cost of Ownership)", säger Bertil Moldén.

1:a Toyota Yaris

VW Passat GTE

2:a VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

3:a Kia Niro hybrid

Supermiljöbilar ökar kraftigt

Antalet nyregistreringar av miljöbilar under 2017 uppgick till 65 299 och miljöbilsandelen till 17,2%, enligt den miljöbilsdefinition som gäller från 1 januari 2013. Under 2016 uppgick motsvarande miljöbilsandel till 16,5%.supermiljöbilar, dvs bilar med CO2-utsläpp på högst 50 g/km, uppgick till 19 210 bilar under 2017, vilket är en ökning med hela 48% jämfört med 2016.

"Vår prognos är att det kommer nyregistreras ca 34 000 supermiljöbilar under 2018, vilket innebär en uppgång med 77% jämfört med 2017 och en marknadsandel på drygt 9% av totalmarknaden", säger Bertil Moldén. Trots att det är en låg andel laddbara bilar, så är det bara Norge och Island som ligger före Sverige i Europa. 

Kommentar

För oss som varit med länge i bilbranschen är varje rekordår ett trendbrott. Historiskt har branschen gått igenom 5-års cykler och fungerat som en konjunktursindikator. Detta gäller inte längre. Förutsättningarna har ändrats i samband med den långa högkonjunktur vi haft och den relativt nya trenden med privatleasing som ökat markant de senaste två åren. Om det inte vore för införandet av bonus-malus reglerna från 1 juli, skulle även 2018 kunna bli ett nytt rekordår. Men detta lär inte hända. Trots en förväntad nedgång under kommande året, så är registreringarna på en mycket hög nivå. Frågan man måste ställa sig är: när är marknaden mättad? BilSweden tror att det kommer att dröja länge och ser det inte för omöjligt att vi kommer upp i över 400 000 registreringar om några år. Den som lever får se.

 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik