Nya Mercedes G-klass för traditionen vidare

Mercedes har presenterat den senaste generationen av deras klassiker G-klass. Den första upplagan av modellen lanserades för 38 år sedan och har sedan dess kommit ut i flera olika versioner. Under våren och sommaren rullar nya "Geländewagen" ut på vägarna.

För drygt en månad sedan fick vi ett smakprov på vad vi kan förvänta oss av den nya Geländewagen, som modellen kallas. Då fick Håkan bara syna interiören, för allt annat var hemligt. Nu har alltså Mercedes officiellt presenterat sin nya G-klass som är en tilltalande blandning mellan gammal och modern. Den tyska biljätten har valt att behålla den klassiska designen men invändigt är bilen naturligtvis toppmodern. Enligt Mercedes själva ska den senaste versionen av deras off-road-klassiker vara bekvämare, rymligare och bättre att köra på såväl vägar som på mer komplicerade underlag.

Den nya modellen presenterades på Detroit Motor Show och kommer att behålla de flesta av sina karakteristiska kännetecken. Reservhjulet på bakdörren, de säregna dörrhandtagen och gångjärnen utanpå bilen finns kvar. Det är istället på insidan som de tydligaste förändringarna är gjorda. Även om interiören påminner om tidigare modeller kan årets G-klass stoltsera med en multifunktionsratt, en elektrisk handbroms och samma digitala bildskärmar som du hittar i både S-klassen och E-klassen.

Det är ingen nyhet att G-klass lämpar sig väl för körning ”off-road”. Den nya anpassningsbara dämpningen gör exempelvis den nya modellen bekvämare i terrängkörning. I vardaglig körning på vägar gör Dynamic Select-systemet det möjligt för föraren att välja mellan Komfort, Sport, Eco och ett individuellt program som anpassar styrningen och gasen efter preferenser. Det finns också ett femte läge – G-mode – som endast är till för terrängkörning.

Mercedes har bekräftat att modellen kommer att börja levereras under våren och sommaren. Runt 1,6 miljoner får man hosta upp för att lägga beslag på en G-klass under 2018 men redan nästa år kommer en ”entry-level”-modell som kommer att kosta ungefär en miljon kronor.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik