Mazda går mot strömmen

Mazda hävdar att deras kommande bensinmotor blir ett renare alternativ till elbilen, det skriver Ny Teknik.

"Tidigare har Mazda presenterat nästa generations bensinmotor. Skyactiv-X använder både glödtändning, som en diesel – och tändstift. Mazda kallar kombinationen för spark controlled compression ignition (SCCI). Bränsle/luft-blandningen självantänder av kompression, vilket ger en simultan förbränning i hela förbränningsrummet som är mer fullständig än hos en vanlig bensinmotor. Tändstiften kliver bland annat in vid kallstart.

Om Mazda lyckas nå 56 procents verkningsgrad så kommer Skyactiv-3 bli den första kolvmotorn som kan konvertera majoriteten av bränslets energi till effekt utan stora förluster i form av värme och friktion. Hittills är det Mercedes-AMG:s Formel 1-team som har kommit längst. Deras förbränningsmotor har en effektivitet på 50 procent, och AMG hoppas nå 40 procent i den gatlagliga superbilen Projekt One."

Läs mer här

Foto: Mazda. 

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik