Bonus malus slår hårt mot miljöklassade dieselbilar

Med den femåriga skattebefrielsen för miljöbilar har staten subventionerat nybilsköpare som vill göra rätt. När miljöbilspremien försvinner den 1 juli höjs samtidigt fordonsskatten.

- Volvos subventionerade miljöbilsdiesel V90 blir plötsligt en fuldiesel som straffbeskattas med totalt nästan 20 000 kr, konstaterar Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, som nyligen gav ut boken Företagets förändrade bilinnehav.

Den femåriga skattebefrielsen ges till bilar med låga koldioxidutsläpp, där utsläppen får vara högre ju tyngre bilen är. Bilar som kan drivas med alternativa drivmedel får ha högre utsläpp än fossilt drivna bilar.

- Utsläppskravet gör att inte några bensindrivna bilar är miljöbilsklassade, medan en hel del dieselbilar kvalificerar sig, säger Ronny Svensson.

Ca 40 procent av alla nya miljöbilar förra året var dieseldrivna. De dieseldrivna miljöbilarna är också de som drabbas hårdast med det nya bonus malus-systemet. De beskattas från första grammet koldioxid samtidigt som den femåriga skattefriheten försvinner.

Volvo V90 är den miljöbilsdiesel som sålt bäst de senaste månaderna och i januari var modellen den bäst säljande miljöbilen, oavsett drivmedel. Med det nuvarande systemet är den årliga fordonsskatten för V90 D3e 2.0 1 364 kr, som nybilsköparen alltså slipper betala. Men när miljöbilspremien försvinner och bonus malus-systemet börjar gälla, blir fordonsskatten för samma bil 3 900 kr per år.

Så medan staten subventionerar den som köper en miljöbilsklassad V90 idag med knappt 7 000 kr (1 364 kr * 5 år), så straffbeskattar staten istället den som köper samma bil efter 1 juli med nästan 20 000 kr (3 900 kr * 5 år).

- Skillnaden kommer i praktiken att bli ännu större, när Volvo offentliggör utsläppssiffrorna för modellår 2019, som görs enligt den tuffare WLTP-mätningen, konstaterar Ronny Svensson.

author image

Brand Arena

Kontakta mig
logo nyteknik