ANALYS: Mercedes GLS - en dyr jätte

GLS är Mercedes flaggskepps-SUV och rymmer hela sju personer utan ansträngning, men den är del av ett konkurrenskraftigt segment. Så, hur håller den upp mot rivalerna egentligen?  

Mercedes GLS är en maxad och lyxig SUV som producerats av Mercedes sedan 2006. De sju sätena i bilen är fördelade på tre rader men de behöver knappast samsas om utrymmet. Den är byggd med samma arkitektur som GLE-klassen och de flesta av dem sätts samman i Mercedes fabrik i Alabama.

2013 lanserades den andra generationen och 2016 kom ett facelift och ett nytt namn för modellen. GL blev GLS som en del av Mercedes nya och omgjorda modelltitlar. G står där för “geländewagen” som är tyska för off-road-bil och S för SUV ekvivalent till S-klassen.

Till GLS:ens största konkurrenter hör Range Rover Sport, Audi Q7 och Volvo XC90 men med det sagt är det inte de enda konkurrenterna i det stora lyx-SUV-segmentet. Mercedes GLS är dyrare än många av sina rivaler och frågan är om den är värd prislappen när motståndet ändå är så bra, för att inte nämna brett. Uppdateringen från 2016:s version är inte överdriven men trots det är priset högre. Så, frågan är egentligen inte bara om den står sig mot rivalerna utan också om den är tillräckligt mycket bättre än 2016?

Mercedes säljer GLS med ett val av två olika motorer, en 3,0-liters V6 diesel och en tvillingturbo 5,5-liters V8 bensin.

“Den senare av de två erbjuder fantastisk prestanda för en sådan stor bil, trots det faktum att den väger hela 2 580 kg. Bränsleekonomiskt är dieseln ett mer logiskt val. Den är dock också en stark presterare med en påstådd acceleration för 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Kombinerad med Mercedes fantastiska Airmatic Suspension som standard är inte GLS bara raffinerad utan erbjuder också en lugnande körning” - Autoexpress

Likt många andra bilar i samma segment är det tydligt att Mercedes GLS tvunget lutar mer mot en bekväm körning än en med mycket rörlighet. Whatcar har provkört dieseln och tycks vara måttligt imponerade av den. Den gör sitt jobb, men inte mycket mer än så. Kanske borde man kunna förvänta sig med av en bil i denna prisklass?

“Den känns inte imponerande snabb men vridmomentet är mer än tillräckligt för att få den stora bilen och dess sju passagerare att relativt fort förflytta sig från ett stillastående tillstånd. Accelerationen mellan mellan växlarna är stressfri och den nio-växlade lådan krånglar inte alls. Den är inte riktigt i S-klass-nivå men dieseln är i stort sett jämn och tyst när man gasar bortsett från lite vibrationer i ratten” - Whatcar

Den mest avsevärda detaljen hos GLS är dess storlek, utan tvekan. Utrymmet är inte bara stort utan välplanerat. Trots att den fylls av tre rader är inte utrymmet knappt för någon av passagerarna. Jämfört med till exempel Range Rover Sport skiner GLS faktiskt här då passagerarna längst bak inte behöver sitta trångt. Den tredje raden går som standard även att fälla ner och skapar ett otroligt bagageutrymme. Däremot är det inte bara goda nyheter som omtalas gällande interiören.

“Med tanke på att Mercedes benämner den här bilen som “S-klassen av SUVar” är delar av interiören inte så lyxig som man kunnat hoppas. Medan det finns mängder av fint läder och metalldetaljer så finns det också en förvånande mängd gnällig plast och knappar som kommer från mycket lägre nivåer av Mercedes register. Bredvid den avsevärt billigare Audi Q7 är det en besvikelse” - Autocar

Inuti bilen kan du hitta en hel del andra lockande detaljer dock, som skärmar för DVD-filmer, massage-funktioner och knappar som korrigerar sätena på så många sätt att du nätt och jämt kan ändra hela designen inne i bilen efter dina behov. Men trots det imponerar den inte jämfört med andra Mercedes-modeller.

“GLS halkar lite efter andra Mercedes-bilar tyvärr. Den nuvarande A-klassen, till exempel, är betydligt mer modern inuti” - Carmagazine

Mercedes GLS kommer med en hel drös av värdefulla säkerhetsfunktioner och väldigt välutvecklade airbags.

“I förstadiet finns ABS och ESP som hjälper dig som förare att akta dig för faror medan förar-, passagerar- och sido-airbags kommer att minimera skador vid en eventuell olycka. Säkerheten har varit stabil sedan den gamla GL introducerades 2006 så alla köpare borde ha en hyfsat problemfri upplevelse” - Autoexpress

Beroende på vilken version av Mercedes GLS du väljer kommer det i Sverige att kosta dig mellan cirka 600 000 till en miljon kronor. Detta jämfört med Audi Q7 vars billigaste version hamnar runt 450 000 och Volvo XC90 runt 550 000 kronor.

“GLS är väldigt dyr. Inte bara att köpa utan också att driva, med försäkring, skatter, däck, service och bränsle kommer det att straffa din plånbok varje gång du startar den” - Carmagazine

Alltså, för att svara på den inledande frågan - håller den sig mot konkurrenterna? Troligtvis inte…

“Range Rover Sport har inte lika mycket plats men den är snabbare, renare och mer sparsam. Det är svårt att motivera ett köp av en GLS då även Audi Q7 är ett bättre val. Den matchar GLS förmåga men är även den renare och mer sparsam och kostar dessutom betydligt mindre” - Whatcar

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik