ANALYS: BMW X2

De tyska bilmärkena är kända för att nischer inom olika nischer och BMW X2 är inget undantag. Det är en blandning mellan en kompakt SUV och en slank coupé, men frågan är om blandningen är en hit eller en flopp?

Denna crossover är ännu endast inne på sin första generation och är ett tydligt försök från BMW:s håll att, likt många andra tillverkare just nu, nå en ny och yngre målgrupp. Mer specifikt en yngre målgrupp som bor i olika storstäder och har en aktiv livsstil. Det blir extra tydligt då de är blandningarna satsar mycket mer på attityd än på praktikaliteter.

Trots att detta är första generationen av X2:an är det inte första gången BMW skapat än coupésuv. Vi har tidigare kunnat se detta hos både X4:an som X6:an. Med X2:an ger sig BMW in i crossover-klassen och börjar konkurrera med ganska imponerande aktörer. Till dem hör inga mindre än Audi Q3, Jaguar E-Pace och Mercedes-Benz GLA.

När BMW X2 lanserades medföljde tre stycken motoralternativ, en bensinmotor och två dieselmotorer. Under den kommande tiden ska motorutbudet dock utökas. Vilken av motorerna som är att föredra är något av en vattendelare bland recensenterna. De flesta har provkört dieseln men det råder delade meningar kring om den är att föredra.

“Bensinarna kommer att göra bilens köregenskaper mer rättvisa med ännu följsammare respons och en viss lätthet. Jag är också nyfiken på den sjustegade dubbelkopplingslådan till bensinarna för den åttastegade automatlådan vi nu testar vet jag fungerar väldigt, väldigt bra. Med dieselmotor blir också stopp-start-systemet lite ansträngt.” - Alltombilar

“Vi har testat 2,0-liters xDrive20d-dieseln och vi tror att det kommer att vara storsäljaren, tack vare sin höga nivå på flera punkter som prestanda, förfining och bränsleekonomi. Den har 187 hk, accelererar från 0-100 km/h på 7,7 sekunder och når en maxhastighet på 137 km/h.” - Autoexpress

En specifik detalj som hyllas av experterna är den 8-växlade automatiska växellådan:

“Den 8-växlade automatiska växellådan extraherar allt som den kan från det här kraftverket och reagerar snabbt på en snudd från ratten. BMW:s körlägesselektion tajtar till det hela men konstigt nog finns inget Sport Plus-läge; bara Eco Pro, Comfort och Sport.” - Carmagazine

Det övergripande intrycket hos designen på X2:ans interiör är väldigt likt det hos X1:an, men en tydlig uppgradering har de ändå åstadkommit. De har snyggat till och trimmat flera delar som till exempel sömmarna i sätena, instrumentbrädan och handtagen som de format om.

“Uppdateringarna gör att interiören känns ännu högre i kvaliteten än i X1:an och det är ingen dålig bedrift då X1:ans interiör är en av de bäst sammansatta familje-SUV-interiörerna som finns” - Whatcar

Däremot finns det finns punkter där recensenterna känner att X2:an faller lite platt jämfört med X1:an:

“Ben- och axelutrymmet är jämförbart med det hos X1:an, men X2:ans ihopklämda taklinje begränsar huvudutrymmet baktill lite. De små fönstrena och höga dörrlinjerna gör att det också känns lite klaustrofobiskt där bak” - Autoexpress

De fortsätter sedan men att kommentera den låga sittpositionen i bilen. Något som nämnts av samtliga recensenter av bilen. Det är nämligen inte en helt vanlig egenskap hos en SUV. Likt andra sådana karaktäristiska drag älskas det av vissa och inte av andra.

“Det finns ett hyfsat utrymme i bilen och en fantastisk förarposition. Trots att den har samma höjd är sätena positionerade mycket lägre än hos X1:an, vilket ger den nya BMW:n en mycket sportigare känsla” - Autocar

Alltså, det som kritiserats mest handlar om utrymmet för passagerarna i baksätet, inte den låga förarpositionen trots att den inte älskats av alla. Det begränsade utrymmet baktill i bilen har även inneburit mindre fönster.

“Fönstrena baktill är smala och det betyder begränsad synlighet ut och bakåt, särskilt de klumpiga b-pelarna och tre fjärdedelar baktill som är dolda och som kräver användning av en backkamera eller åtminstone de bakre parkeringssensorerna” - Carmagazine

Dessvärre har BMW, likt många andra tillverkare, valt att placera mycket av förarstöden i olika tilläggspaket. Det skapar ett skevt intryck av vad vad du faktiskt behöver och inte när det kommer till bilens säkerhet. I deras paket Driving Assistant finns till exempel en varningsfunktion om bilen lämnar sin fil, skyltläsning och en varningsfunktion för både fotgängare och andra bilar som befinner sig framför fronten. Efter det finns ett paket som heter Driving Assistant Plus med adaptiv farthållare och Traffic Jam Assist, men det innebär 40 000 kr extra på prislappen.

“Jag förstår att BMW valt att förenkla tillvalen men några av förarstöden hade behövt vara standard för att locka till sig fler getingar. Systemen är bra när de sitter på bilen men det kräver att köparen lägger de extra pengarna i stället för att satsa på coola fälgar eller M-design” - Alltombilar

I sverige kostar BMW X2 från 400 000 kr, men som nämnt landar det kanske inte där när du behöver lägga till diverse säkerhetsutrustning. X2:an är trots det inte något dåligt köp, men likt många av sina konkurrenter är det tydligt att en del praktikaliteter kompromissats med för att bilen ska locka en yngre och mer stilmedveten målgrupp. Så, ska man då köpa den?

“Det som talar för X2:an är designen, den lyxiga interiören och skarpheten i körningen. De största nackdelarna med den är egentligen att X1:an är både billigare och mer praktisk” - Autoexpress

 

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik