ANALYS: Audi A8 - den mest avancerade bilen som kan köpas för pengar?

Audi A8 sägs både vara det mest avancerade du kan köpa för pengar just nu och talande för Audis nya designera. Frågan är bara - vad är det som stämmer egentligen?

Den första generationens A8 lanserades redan 1994 och förra året introducerades vi till den fjärde generationen. A8:an är sedan tidigare känd för att vara den första massproducerade bilen med aluminiumchassi. Den har sedan den äntrade marknaden konstant varit och nosat på segmentsledningen, men har aldrig nått riktigt lika långt fram som Mercedes S-klassen.

Förutom Mercedes S-klass utgörs Audi A8:s konkurrenter av BMW 7-series, Jaguar XJ, Lexus LS, Maserati Quattroporte och Range Rover. Den stora uspen A8:an lanserats med är dess level 3 nivå på automationen och förväntningarna har helt klart varit skyhöga. Det är såklart inte det enda värt att titta på när det kommer till denna nya Audi, som sägs vara späckad med nya funktioner och ett nytt designspråk.

 

Till att börja med har Audi A8 kommit med två olika valmöjligheter när det kommer till motorer. Två sexcylindriga treliters, en bensin med 282 hk och en turbodiesel med 334 hk. Båda motorerna beskrivs som mildhybrider och har därmed ett 48-volts elektriskt system.

“Det betyder att de kommer kunna sättas i frirullning med motorn avstängd och få förlängda start och stopp-intervaller. De är evolutioner av de befintliga kraftenheterna, men levererar bättre bränsleförbrukning, lägre effekt, mer kraft och förbättrad respons än sina föregångare” - Carmagazine

När det kommer till experternas åsikt kring motorerna verkar bensinmotorn enhälligt vara bäst omtyckt. Enlig Autocar handlar det inte om några enorma skillnader utan mest om smidigheten hos bensinmotorn:

“Till skillnad från bensinmotorn (vars silkeslena karaktär negerar behovet), använder dieseln aktiva motorfästen som motverkar dieseldrummen. Det är inte en grov motor, bara lite för närvarande jämfört med bensinen, som i sin tur spinnar oansträngt och dessutom ger den gigantiska A8:an ett behagligt flyt, snarare än bara tillräcklig hastighet”

Den nya A8:an väger hela 95 kg mer än tidigare men det tycks inte ha påverkat prestandan i någon större utsträckning.

“Den extra vikten märks inte på bilens förmåga då bensinversionen accelererar från 0-100 km/h på 5,6 sekunder och dieseln på 5,9 sekunder. Välj lågväxelversionen och sprinttiden ökar till 5,7 sekunder med bensinmotorn. Det finns dock inget straff för dieselförare. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h” - Autoexpress

Inrednings- och designmässigt lämnar A8:an inte någon lyxälskare önskandes. Den håller sig minst sagt i stånd med sina konkurrenter där, men faller precis kort om Mercedes.

“Den är otroligt vacker inuti, känns till och med bättre sammansatt på vissa ställen än Mercedes-Benz S-klass. Hursomhelst, även om kvaliteten på materialet är hög, med en stor mängd läder och smarta träpaneler, så åstadkommer den inte riktigt samma högtidskänsla som S-klassens lyxiga interiör gör” - Whatcar

Nu till det som är mest omtalat kring den nya A8:an, nämligen autopiloten. Audi har nämligen med den här bilen tagit självkörningen till helt nya nivåer. Bilen är nämligen klar för nivå 3.

“Nivå 3 innebär att den under vissa givna förutsättningar kan ta över hela ansvaret för körningen i upp till 60 km/h. Det enda problemet är att lagstiftningen ännu inte tillåter så avancerade autopiloter...” - Vibilägare

När de kommer till de funktioner i bilen som faktiskt går att använda finns det en skärm med alla digitala instrument du behöver och en instrumentbräda med två stycken HD-displayer.

“Skärmen fungerar precis som den ska och förmedlar all information du behöver på ett enkelt sätt, samma gäller för displayerna. Den minimalistiska med teknologiskt avancerade instrumentbrädan som helt klart förhöjer känslan i bilen” - Whatcar

Vad gäller de praktiska säkerhetsegenskaperna i bilen får du som standard adaptiv luftfjädring, värmeisolerade sido- och bakrutor och en mängd hjälpmedel för förare, inklusive adaptiv farthållare, filassistans, ett avancerat självparkeringssystem och Audis autonoma bromssystem.

“Den smartaste säkerhetsfinessen är absolut Audis nya sidkrocksskydd. Vid en hotande påkörning från sidan i mer än 25 km/h höjs karossen med upp till åtta centimeter inom en halv sekund. Resultatet blir att den påkörande bilen träffar en kraftigare del av A8:ans kaross” - Vibilägare

Audi A8 har helt klart mycket som talar för den, men du kommer också att få betala för det du får. I Sverige kostar A8:an från 943 000 kronor. Däremot ligger den därmed något under de flesta av sina konkurrenter där prislappen börjar strax efter miljonen. Trots den något lägre prislappen är dock experterna eniga om att den faller in på en andraplats efter Mercedes.

“Den fjärde generationens Audi A8 närmar sig ännu mer den segmentsledande Mercedes S-klassen, men den faller precis kort bakom sin största rival, trots vissa imponerande attribut. Den är vackert utformad och praktfullt gjord, men S-klassen är med bekväm, speciellt för baksätespassagerare” - Autoexpress

 

author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik