Polestars mjukvara ger en mer aktiv körning

Nu introducerar Volvo en ny Polestarutvecklad mjukvaruuppdatering.
Den ökar fördelningen av vridmomentet till bakhjulen på modeller med fyrhjulsdrift – och ger en mer dynamisk körning.

Polestar har utvecklat en mjukvaruoptimering som ökar mängden och frekvensen av vridmoment som går till bakhjulen. Den levererar en mer aktiv körning på Volvos fyrhjulsdrivna modeller. Mjukvaran vässar styrningen, med bättre kontroll och precision vid kurvtagning – och ger förbättrad dragkraft när man kör iväg.

– Vi finjusterar alltid körupplevelsen på våra bilar och denna uppgradering gör fyrhjulsdriften både mjukare och mer dynamisk, säger Henrik Green, senior vice president för forskning och utveckling på Volvo Cars.

Ytterligare ett optimeringsområde

ADW-optimeringen kommer att vara tillgängligtför bensin- och dieselmodeller i Volvo V90-serien, 60-serien och XC40. Detta från augusti 2018 och framåt. Plug-in hybrider ingår inte. Optimeringen aktiveras genom att välja bilens ”Dynamic drive mode”, samt när ”Electronic Stability Control” är urkopplat.

Den nya bakhjulsmomentfördelningen adderar ytterligare ett optimeringsområde till mjukvaruuppdateringen. De fem existerande områdena inkluderar en skarpare respons för gasreglage, snabbare släpp av gaspådrag, snabbare växlingar, optimerade växellägen och att växelläget vid kurvtagning hålls kvar, såväl som ökad motorutväxling. I Europa är Polestars mjukvaruoptimeringar WLTP-kompatibla och en del av certifieringsprocessen.

author image

John Edgren

Kontakta mig
logo nyteknik