Mitsubishi presenterar ny Outlander laddhybrid

En uppgradering som ska ge Outlander förnyad kraft. Nu har Mitsubishi släppt infon om nästa generations laddhybrid. Och här har tillverkaren skruvat på hel del reglage.

Hybridversionen av Outlander har varit en framgångssaga för Mitsubishi. Det märks inte minst i försäljningssiffrorna där över 80 procent av modellen säljs med laddhybriddrivlina. Och nu när modellen har uppdateras – är förhoppningarna stora på ytterligare framgångar.

De främsta nyheterna finns i drivlinan. Det är dels en ny något större bensinmotor, högre effekt på generator och elmotor – samt ökad kapacitet på batteriet. Därtill har man lagt till fler körlägen (nu även Sport och Snö) samt snofsat till designen. Resultatet är högre vridmoment och bättre energieffektivitet/bränsleprestanda.

Räckvidden på el är nu angiven till 45 km, vilket kan verka som en försämring jämfört med de 54 km som 2018-årsmodell har. Dock är den nya siffran angiven i den tuffare och mer realistiska WLTP-körcykeln.

Utseendemässigt märks uppdateringen tydligast i fronten där grillen fått en ny lite plattare design och strålkastarna omarbetats lite. På insidan ska man märka av omdaningen i lite finare material, nya mätarinstrument samt framförallt att kupén blivit tystare.

Under årets första sju månader har Mitsubishi sålt strax under 1 500 Outlander PHEV, tillräckligt för att skugga Volkswagen Passat GTE. Om man lyckas knapra in försprånget till laddhybridledaren återstår att se.

 

Lansering och priser

  • Outlander PHEV Fleet Edition 399.900 kr
  • Outlander PHEV Komfort 429.900 kr
  • Outlander PHEV Business 469.900 kr
  • Outlander PHEV Business X 473.900 kr
  • Outlander PHEV S-edition 489.900 kr

 

Modellen lanseras i slutet av september i Sverige.

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik