Audi lättar på locket till ny teknik i e-tron quattro

Det senaste budet är att Audi kommer avtäcka sin första elbil i San Francisco den 17 september.
Nu släpper tillverkaren mer fakta om tekniken i e-tron quattro – från Pikes Peak.

Audi har testat e-tron prototype upp och ned för den klassiska tävlingsbanan Pikes Peak i Colorado. Bilens två elmotorer har en effekt på 265 kW och 561 Nm i vridmoment. Toppeffekten kan levereras i upp till 60 sekunder. Det gör att prototypen kan accelerera från stillastående till den elektroniskt begränsade topphastigheten på 200 km/h flera gånger i rad utan att tappa i effekt.

Det maximala vridmomentet ska vara närvarande på bråkdelen av en sekund och ge enorm kraft. Genom att växla från D till S och trycka gaspedalen i botten, kan föraren aktivera ett boost-läge. Det är tillgängligt i åtta sekunder med 300 kW i systemeffekt och 664 Nm i vridmoment. Audi e-tron prototype gör då 0 till 100 km/h på mindre än sex sekunder.

Extrem återvinning

Enligt den nya testcykeln WLTP klarar prototypen över 400 kilometer på en laddning, och det ska även gälla för produktionsmodellen. För att uppnå räckvidden introducerar Audi ett helt nytt energiåtervinningskoncept. En testkörning nedför Pikes Peak demonstrerade hur effektivt batteriet kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.

Tävlingsbanan börjar på 4 302 meters höjd över havet. Under 31 kilometer, med en höjdskillnad på 1900 meter, återladdades batteriet med tillräckligt mycket energi för att bilen skulle kunna köras när nog samma sträcka igen. Varje kilometer nedför berget gav cirka en kilometer extra i räckvidd. Audi e-tron prototype kan återvinna energi motsvarande upp till 300 Nm i vridmoment och 220 kW, vilket är mer än 70 procent av bilens totala effekt – en unik nivå bland elbilar.

Tre lägen

För första gången har tre olika energiåtervinningslägen kombinerats: Manuellt genom att använda rattpaddlarna, automatiskt genom den prediktiva effektivitetsassistenten – och vid inbromsning med en flytande övergång mellan elektrisk och hydraulisk bromsverkan.

Det är enbart när föraren bromsar in med över 0.3 g via bromspedalen som skivbromsarna används. Vid mindre tryck laddas batterierna enbart med hjälp av elmotorerna utan att de konventionella bromsarna används. Detta täcker över 90 procent av alla inbromsningar, vilket i praktiken innebär att alla vanliga inbromsningar ger energi som laddar batteriet.  Föraren kan även välja graden av energiåtervinning i tre steg genom att använda sig av rattpaddlarna. I det högsta läget bromsas bilen kraftigt när föraren släpper gaspedalen, utan att bromspedalen behöver användas.

Det integrerade elektrohydrauliska bromsreglersystemet avgör om bilen ska bromsas in genom att använda elmotorn, skivbromsarna eller en kombination av båda. Bromspedalen är frikopplad från det hydrauliska systemet och övergången från motorbromsning till ren friktionsinbromsning är flytande och omärkbar.

Analyserar trafikmiljön och rutten

Den prediktiva effektivitetsassistenten, som ingår i standardutrustningen, gör det möjligt att utnyttja maximal energiåtervinning. Systemet använder radarsensorer, kamerabilder, navigationsdata och Car-to-X-information för att analysera trafikmiljön och rutten. Föraren får därigenom tips om när det är dags att släppa gaspedalen genom en symbol som visas i ”Audi virtual cockpit”. Genom interaktionen med den adaptiva farthållaren kan effektivitetsassistenten även bromsa in och accelerera elsuven prediktivt genom inhämtad information.

Andra detaljer är bilens låga luftmotstånd, på 0,28 – samt att den har ett intelligent värmesystem. Prislappen för e-tron quattro sägs hamna i trakterna kring 800 000 kr. Via ekosystemet MyAudi ska bilen kunna ladda på de flesta vanliga normalladdningspunkter med ett och samma kort. 2019 lanseras modell nummer två, e-tron Sportback – och 2020 kommer sportiga e-tron GT samt en elbil i kompaktsegmentet. 2025 ska över 30 procent av Audis försäljning vara elektrifierade bilar.

author image

John Edgren

Kontakta mig
logo nyteknik