Renaults chefsdesigner: ”Att designa en bil tar flera år”

Agneta Dahlgren har utsetts till en av de mäktigaste kvinnorna inom den europeiska bilindustrin. Med sitt stora teknikintresse och kreativitet har hon haft stort inflytande över hur några av Renaults bäst säljande bilmodeller ser ut idag.

Det var över tjugo år sedan som Agneta, med sina rötter i Ulricehamn, började sin karriärsresa på franska Renault - där hon idag är designchef inom elbilssegmentet.

- Det är en väldigt spännande tid som vi lever i just nu, för det händer otroligt mycket inom bilbranschen. Som designer är man naturligt intresserad av allt som är nytt, samtidigt som man är uppmärksam på samhällsfrågor så just elbilar är extra roligt, säger Agneta.

Luftföroreningar är ett problem idag och allt fler företag satsar på att få ner utsläppen på sina bilar. Mânga kompromissar med alternativ som Plugin-Hybrider. Det är väldigt kostsamma tekniker, och sådana bilar säljs dyrt på marknaden. Renault bestämde sig därför ganska tidigt att inte kompromissa utan att allra först satsa på fullt eldrivna bilar med endast elmotor, och inte dubbla motorer.

Vilka tycker du är de främsta fördelarna med en elbil? 

- En elbil har andra köregenskaper än en bensindriven bil. Den är väldigt snabb vad det gäller acceleration, och är därför riktigt läcker att köra. Vi människor blir mer och mer medvetna om vårt välbefinnande och förstår också vikten av att slappna av. Så ur det perspektivet ligger den tysta och vibrationsfria elbilen verkligen rätt i tiden. Och har man haft en elbil ett tag uppskattar man också att inte behöva åka till bensinmacken - det räcker att ladda genom eluttaget - exakt som man gör med sin mobiltelefon.

Hur startar processen när ni ska börja designa en ny bil? 

- Det är oftast en ganska bestämd process. Vi börjar jobba på designen ungefär fem år innan bilen kommer ut på marknaden. I början av processen ligger fokus på designen, proportionerna, dimensionerna och arkitekturen på bilen. Runt tre år innan lanseringen så börjar vi jobba med själva formspråket. Det kreativa arbetet bygger först och främst på en strategi - även om det inte finns någon logotyp på bilen ska det gå att känna igen att det är en bil från Renault.

Hur kommer ni fram till en slutgiltig bilmodell? 

- Det är många designers som skissar på förslag på den slutgiltiga modellen. Vi går från ett flertal förslag på sketchnivå ner till ungefär sex stycken. Därefter byggs små skal-modeller för att se hur sketcherna fungerar i 3D. Ofta väljer vi ut 3 modeller som vidarearbetas i fullskala - bland annat i modellera.

Från dessa förslag bygger vi sedan prototyper som ser ut som riktiga bilar, som är målade och har lyktor. De presenteras för högsta ledningen på Renault. Då det gäller att välja den slutgiltiga designen kommer också andra dimensioner in, som vilka tekniska utmaningar som finns och vilken prisnivå bilen ska ligga på.

Det är en lång process och det är många personer inblandade - det är ju trots allt en produkt som framförallt ska passa kunden samt gå att producera i ofta hundratusentals exemplar.

Vad tycker du utmärker en riktigt bra design?

- Jag tycker karaktär ofta är tecken på bra design. Det ska se rätt ut och där är proportionerna viktiga. Till exempel måste hjulstorleken - i förhållande till höjd, bredd och längd - vara rätt, gällande positionen ska hjulen inte sitta för långt inne i bilen, utan långt ute.

Vad inspireras du av?

- Renault satsar mycket på utvecklingen av det kreativa och artistiska och ordnar ofta seminarier i ämnet. Vi kan vara en grupp personer som åker till ett ställe och studerar arkitektur eller reser till ett annat land för att förstå deras kultur. Det kan också vara en temavecka där man till exempel jobbar med trä, eller blåser glas. Det ger massor av inspiration!

 

Upptäck Renaults ZOE

Här kan du läsa mer om hur Renault ZOE - den första elbilen tillgänglig för allmänheten som kan erbjuda en räckvidd på 300 km i verklig körning.

author image

RENAULT

Kontakta mig