Nya konceptet från Volvo – doft av skog och norrsken i taket

Nu presenterar Volvo sin nya konceptbil S90 Ambience. I bilen kan passagerarna justera både ljus och ljud för att återskapa miljöer som svensk skog och norrsken.

Bilen ska enligt Volvo själva vara den första bilen som kan ge passagerarna en sensorisk upplevelse genom att synkronisera visuella inslag med både dofter och ljud. Idén är att omdefiniera lyx i bilar.

– Ambience Concept omdefinierar lyx genom att ta det bortom materialval för att skapa en bil som skapar en koppling till dina sinnen. Designen utforskar sinnesstämningen hos de åkande och gör att de kan påverka sitt humör och välbefinnande, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.

Med hjälp av en app till smartphones kan passagerarna alltså själva anpassa bilens atmosfär genom att välja sju olika visuella teman som ackompanjeras med ljud och dofter. Det visuella elementet kan förvandla bilens tak till exempelvis en skandinavisk skog, en svansjö, en skärgård eller norrsken. Man kan till och med ställa in att det ska se ut som att det regnar.

Det tillhörande ljudet spelas upp via bilens ljudsystem, som innefattar små högtalare i nackstödet för att varje passagerare ska få en så autentisk upplevelse som möjligt. Dessutom matchas varje tema av skräddarsydda dofter som avges från en portal i bilens mitt.

 Vi är kända för vår strategi där vi sätter människan i centrum och som branschledande när det gäller avancerad säkerhetsteknik. Ambience förstärker detta och visar vårt bredare fokus på mänsklig omtanke, som börjar med säkerhet och även omfattar allmänt välbefinnande, säger Robin Page.

Den nyskapande bilen kommer att premiärvisas vid motormässan i Peking som startar i slutet av april. Modellen lanseras inledningsvis som koncept men Volvo Cars meddelar att ambitionen är att göra tekniken tillgänglig i de serietillverkade S90 Excellence-bilarna.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik