Volvos nya bilmärke: Polestar

Volvo Cars och dess ägare Geely Holding meddelade i dag att man gemensamt kommer att investera miljarder RMB (640 miljoner euro) till stöd för den initiala utvecklingen av Polestars produkter och varumärke samt för att bygga bilföretagets första tillverkningsanläggning.

Investeringen belyser de ekonomiska muskler och den industriella expertis och tillverkningsexpertis som Polestar kommer att ha tillgång till, samtidigt som den etablerar Volvo Cars fullt konsoliderade dotterbolag, Polestar, som ett fristående bilföretag för elektrifierade prestandabilar när man avtäcker sin första produktionsmodell i Shanghai idag.

Investeringen kommer bland annat användas till att bygga en toppmodern tillverkningsanläggning för Polestar i Chengdu, Kina, vilket innebär ett nytt kapitel i utvecklingen av Kina som ett tillverkningsnav för Volvo Cars.

Tidningen Ny Teknik var på plats i Kina under lanseringen - läs deras artikel här.

Läs även:
Polestar ska utmana Tesla: ”Blir en konkurrent”
Polestar: ”Är ingen vanlig bilfabrik”

Upplägget innebär att Polestar radikalt kan korta tiden som man behöver för den kommersiella lanseringen av sina bilar, vilket ger en strategisk fördel jämfört med konkurrenterna. Volvo Cars och Polestar kommer även att kunna dra nytta av synergier i utvecklingen av nästa generations teknologier, såsom delade upphandlingskostnader, gemensam utveckling och skalekonomier.

Med Kina som motorn bakom elektrifieringen av den globala bilindustrin kommer Polestar att gå i bräschen för utvecklingen av nya teknologier och förstärka Volvo Cars ledarskap inom elektrifiering och konnektivitet.

Polestars första serietillverkade bil, Polestar 1, är en tvådörrars, fyrsitsig hybrid-coupé som levererar 600 hk. Bilen har en räckvidd på enbart el på 150 km — den längsta räckvidden för någon hybridbil på marknaden. Den elektrifierade prestandabilen Polestar 1 kommer att tas i produktion i Chengdu i mitten av 2019 och kommer senare under 2019 att följas av en mindre bil som får namnet Polestar 2.

Polestar 1 visar på de inneboende synergier som finns mellan varumärkena Volvo och Polestar. Cirka hälften av tekniken under karossen på Polestar 1 är baserad på Volvos egenutvecklade modulära fordonsarkitektur SPA, medan den andra hälften är helt ny teknologi som har utvecklats av Polestars tekniker, som arbetar på Volvos R&D­avdelning.

Polestar kommer även att dra nytta av att ha tillgång till Volvos globala och väletablerade tillverkningsstandarder och expertis när man bygger sin egen tillverkningsanläggning i Chengdu.

Polestar 2 blir den första helt elektriska bilen som lanseras av Volvo Car Group, och den första av totalt fem helt elektriska bilar av varumärket Polestar eller Volvo som kommer att lanseras mellan 2019 och 2021. Polestar­modellerna som tillkännagavs i dag är således tydliga bevis för elektrifieringsstrategin som Volvo Cars presenterade i juli i år.

Volvo Cars meddelade i somras att varje bilmodell som Volvo Cars lanserar från och med 2019 kommer att vara utrustad med en elmotor, vilket gör Volvo Cars till den första etablerade biltillverkaren som fullt ut elektrifierar sitt modellprogram och därmed sätter elektrifieringen i centrum av sin framtida verksamhet.

author image

Redaktionen

Kontakta mig
logo nyteknik