Kan XC40 bli Car of the Year?

De sju finalisterna till den åtråvärda utmärkelsen Car of the Year är nominerade. Det som förvånar mig är att bara två bilar med elektrifiering finns med i de sista sju, så frågan är om man ska var politiskt korrekt och hålla tummarna för dem, vara patriot och hoppas på Volvo XC40 eller finns det ett annat alternativ i uppställningen?

Car of the Year ett pris som delas ut av europeiska motorjournalister på bilsalongen i Genève varje år. Håkan Mattson (DI) är ordförande för den kommitté där Sverige även representeras av Jan-Erik Berggren (Expressen) och Tommy Wahlström (Vi Bilägare).

Till en början var det 37 nya bilar som fick genomgå en utvärdering av 60 europeiska motorjournalister. Bara två av dessa bilar var utrustad med elektrifiering: BMW 5-serie som finns med laddhybrid (530e) och Audi A8 som är utrustad med en Mild Hybrid (48V batteri). Tydligen är inte bilar som uppfyller de framtida kraven, speciellt gångbara i dessa sammanhang. 

ANNONS: SÅ SKA FLER KÖPA ELBIL

Med tanke på det senaste årets miljöbilsdebatter, tillverkarnas löften om elektrifiering och motorjournalisternas ifrågasättande varför inte fler nya modeller lanseras med elektrifiering av något slag (senast Volvo XC40), borde det väl finnas åtminstone ett par bilar till med elektrifiering. Det har ju ändå lanserats några under 2017.

Nåväl. Efter intensiva tester i danska Tannis, där alla bilar och jurymedlemmar var samlade och med kompletterande testkörningar bl.a. i samband med presslanseringar, har förutom Volvo XC40 följande 6 finalister utsetts:

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Audi A8

Audi A8

BMW 5-serie

BMW 5-serie

Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross

Kia Stinger

Kia Stinger

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Vinnaren utses i samband med Genève Auto Salon i början av mars. Vilken tror du att det blir? Gå in på vår Facebooksida och rösta på din favorit!

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik