Hyundai i30 N utlovar körglädje

Nya i30 N är första resultatet av Hyundai Motors satsning på prestandabilar under varumärket N.

Skapad i Namyang och formad på legendariska Nürburgring skall i30 N och dess efterföljare höja pulsen rejält hos sina förare. N som bär formen av en chikan, den ultimata utmaningen på en racingbana står nämligen för maximal körglädje och BPM före RPM. 

I30 N har sedan lanseringen hyllats av europeisk press där media såsom EVO, Top Gear och Auto Express rent lyriska gett bilen betyget 5/5.

Efter årsskiftet kommer i30 N till Sverige i två utföranden i30 N och i30 N Performance. Båda utrustade med en 2.0 liters turboladdad bensinmotor som levererar 378 Nm (med overboost) och 250 respektive 275 pigga hästkrafter. Men det är inte bara motorn som gör att i30 N bjuder upp till en häpnadsväckande körupplevelse på landsväg och racingbana – det är helheten med bland annat den elektroniska differentialen (E-LSD), elektroniskt kontrollerad dämpning (ECS), det styva chassit och en mängd andra funktioner som gör bilen till vad den är, skriver Hyundai i ett pressmeddelande.

Håkan testade den på Vallelunga-banan och på vägarna norr om Rom i september. Läs vad han tyckte.

author image

Redaktionen

Kontakta mig
logo nyteknik