Mercedes popup store – ett koncept i tiden

För ganska exakt ett år sedan öppnade Mercedes sin första popup store i centrala Stockholm, ett koncept som visat sig vara en succé i ett antal större städer i världen. Härom veckan var det dags för en favorit i repris, men denna gång tillsammans med Michelin kocken Sayan Isaksson.

Popup store innebär att man tillfälligt inreder en lokal för att exponera sina produkter till skillnad mot t.ex. Volvo Showroom i Kungsträdgården som är en permanent utställningslokal. Fjolårets satsning blev så pass lyckad att man beslutade sig för att upprepa aktiviteten, denna gång i hörnet av Regeringsgatan 65.

I hörnet av Regeringsgatan 65 hittar man Mercedes.

Skön och avslappnad miljö.

Nytt för i år är att man tagit den kände Michelin kocken Sayan Isaksson till sin hjälp och öppnat en välbesökt lunchrestaurang i bottenvåningen på den 500 kvm stora lokalen. Sayan Isaksson driver till vardags restaurangen Esperanto, som har en stjärna i Guide Michelin och utsetts till Sveriges bästa restaurang av White Guide.

Michelin kocken Sayan Isaksson bjuder på nyttig mat.

På undervåningen ligger restaurangen.

Här kan man få en kopp barristakaffe och sitta ner och arbeta en stund. Självklart visar man även ett urval av Mercedes digra utbud. Detta sker direkt på entréplan i en avslappnad och skön miljö. Värdar och representanter från de två Mercedes återförsäljarna hjälps åt att svara på besökarnas frågor och boka provkörningar för intresserade.

Mercedes har ökat kraftigt de senaste åren och mycket är nog tack vare att man antagit en mer ungdomlig strategi med fokus att tvätta bort den gamla profilen att Mercedes var för äldre herrar med keps. Konceptet med popup store är ett steg i den riktningen.

Pernilla Svensson och Robin Nilsson är två av totalt sex värdar som tar hand om besökarna.

Och här står "min älskling" som jag testade i somras.

Accessoirer finns till försäljning.

"Jag tror stockholmarna gillar att det är en annorlunda upplevelse jämfört med hur det brukar vara när man tittar på bil", säger Björn Hauber, vd för Mercedes-Benz Sverige.

Jag tycker att detta är ett uppfriskande koncept som säkert skulle fungera för andra bilmärken. En väg att nå potentiella kunder i en avslappnad miljö i närheten till arbetet och shopping. Den annars så konservativa bilhandeln behöver ruskas om och ta steget in i nutiden istället för att sitta fast i gamla traditioner som inte når ut till kommande generationer.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik