2018 Mercedes Geländewagen - En uppgraderad ikon

För 37 år sedan lanserade Mercedes den första generationen G-Klass. En ”fyrkantig arbetshäst” som beställdes av det tyska försvaret och som tog upp kampen med bl.a. Land Rover Defender, en annan ”fyrkantig arbetshäst” i Mellanöstern.

I samband med min testkörning av AMG GLC 63 S i november, arrangerade Mercedes även TecDay Iconic Insights i Metzingen söder om Stuttgart. Fokus låg på begreppet ”ikon” och vad man kan förknippa med det. Det handlar om allt från den klassiska Coca Cola-flaskan till bilar som Mercedes 300 SL (Måsvingen), Jaguar E-Type och Mercedes Geländewagen.

Det är många som kallat modellen för en ”dinosaurier” på grund av sin karossform som är stor och boxig, inte som de flesta nyare bilar som följer med trenderna. Men det är just detta som gjort modellen till en ikon och en populär sådan, för trots sin storlek och relativt saftiga prislapp så har över 300 000 Geländewagen levererats från Magna Steyr i österrikiska Graz, ett samarbete som startade redan 1972.

De senare åren har AMG-modellerna stått för en stor del av försäljningen och trots att det kan förefalla politiskt inkorrekt, så gillar jag modellen. I januari kommer en helt ny generation som till viss del kommer att följa de ikoniska dragen…exteriört. Men Mercedes var lite hemliga med designen när vi fick gå in i ett mörkt rum där endast interiören var upplyst.

Interiören är nog det som står för den största förändringen jämfört med föregångaren. Den bär tydliga spår från E- och S-Klass med det nya skärmbaserade infotainmentsystemet MBUX, bekväma stolar med massage och ett riktigt bekvämt baksäte med mer benutrymme än föregångaren. Allt andas betydligt mer lyx och komfort, vilket tydligt avslöjar den primära målgruppen: rika shejker, ryska oligarker och nyrika kineser. Den enda detaljen som hängt med är det kraftiga handtaget framför passagerarsätet som ska påminna om den första modellen.

Trots att Mercedes försökt att dölja exteriören så ser man omedelbart synergierna från tidigare modell. Här finns fortfarande den rakt uppstående vindrutan, de raka sidorna och det stora bagageutrymmet. Man kommer således att behålla de gener som gjort modellen till en ikon men med utökade mått. 

Nya Mercedes G-Klass får 3,8 cm extra benutrymme fram, 15 cm extra benutrymme bak, 3,8 cm extra bredd i axelhöjd fram, 2,7 cm extra bredd i axelhöjd bak, 6,8 cm extra bredd i armbågshöjd fram och 5,6 cm extra bredd i armbågshöjd bak. En bjässe blir alltså ännu större. Baksätet kan dock bara fällas 60/40, allt för komfortens skull, enligt Mercedes.

Som bilderna visar så finns det en mängd olika inredningar att välja mellan. Enligt Mercedes ska det finnas så många alternativ att det blir ovanligt med två exakt likadana bilar. Självklart kommer nya G-Klass även som AMG-modell för de som vill ha det ”lilla extra”. Den färdiga modellen kommer att visas upp på bilmässan i Detroit i januari. De första kundleveranserna lär ske närmare sommaren.

 

FOTO: Daimler AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik