ANALYS: Mitsubishi Pajero - riktigt värde för pengarna

På sextonde, och sista plats, i vårt Europaindex finner vi ingen mindre än den omåttligt populära SUV:en Mitsubishi Pajero. Men trots sin popularitet har alltså den här terrängbilen hamnat längst ner på listan - hur kommer det sig egentligen?

Mitsubishi Pajero har som ovan nämnt blivit omåttligt populär och har sålts i över 3 miljoner exemplar sedan den första generationen lanserades 1982. Varför har just denna bil blivit så populär kan man kanske fråga sig? Jo, mycket på grund av hur begränsad marknaden är för just stora, tuffare dieselbilar med fyrhjulsdrift. Dessutom blir marknaden ännu smalare om du är lite priskänslig. Så, anledningen till att Pajeron blivit mångas favorit är just värdet du får för pengarna.

Sedan den första lanseringen 1982 har Mitsubishi Pajero uppdaterats många gånger. Något som är helt klart är att Mitsubishi inte velat ändra på ett vinnande koncept, i alla fall inte i någon större omfattning. Vilket är till vissa förares glädje och till vissas förtret.

Du vet vad du får men Pajero lämnar mycket att önska om du jämför den med de tekniska framsteg som konkurrenterna gjort de senaste åren. Men trots det är SUV:en mycket stark och pålitlig i svår terräng tack vare sin avancerade fyrhjulsdrift. Den har en dragvikt på 3500 kg och kan köra i 35 graders lutning uppför, 45 grader i sidled på hela 70 centimeter djupt vatten.

Trots att Pajeron inte är någon sportbil har motorn visat sig vara driftsäker och upplevs stark när man kör den. I Sverige går det bara att köpa den med dieselmotor och det är en fyrcylindrig motor på 3,2 liter, 200 hästkrafter och 441 Nm. Den är sedan kombinerad med en femväxlad automatlåda. SUV:en är utrustad med All Wheel Control som standard men till vardags är den bakhjulsdriven. I bilen finns en liten spak som ställer in drivningen i olika lägen, du kan till exempel välja mellan två- eller fyrhjulsdrift, hög eller låg växel och du kan dessutom säkra bästa tänkbara framkomlighet genom att låsa mellandifferentialen.

Signumet för Mitsubishi Pajero är dess tålighet. Den klarar de olika utmaningar som terrängen möjligen kan utsätta dig för. Den har branta frigångsvinklar både bak och fram så du behöver inte vara rädd för att fastna. Dessutom har den en bra markfrigång på hela 22,5 centimeter.

Modellen används över hela världen, i alla temperaturer. Frågan kvarstår alltså hur en sådan omtyckt modell har hamnat så långt ner på vårt Europaindex. Den ligger tekniskt och designmässigt efter sina konkurrenter - varför är den egentligen så populär? Ett gissning skulle kunna vara faktumet som påtalas av Alltombilar:

“Bilarna används som arbetsfordon vid byggen och gruvor. Och de skjutsar nyduschade direktörer till kontoret. Här är förklaringen till varför en så hopplöst omodern bil fortfarande kan vara så populär: Det är en speciell känsla att sitta i en bil som klarar ett krig – även om man bara ska till jobbet eller skjutsa barnen till förskolan.”

Bilens praktiska fördelar när det kommer till design och körupplevelse är genomgående i de flesta experters kommentarer. Både Whichcar och Motoring poängterar tryggheten av den gamla goda Pajeron.

“Hanteringen på vägen och stabiliteten är starka punkter hos Mitsubishi Pajero jämfört med andra fyrhjulsdrivna bilar, och den har dessutom en seriös off-road-förmåga” - Whichcar

Andra påtalade fördelar med Mitsubishi Pajero är utrymmet och hur mycket den drar:

“Pajero är en storlastare. Med fem sittplatser uppfällda sväljer bilen 632 liten om man lastar upp till fönstren. Lastar man ända upp till taket blir siffran 1 050 liter. Pajero är också en utmärkt dragbil, vilket lyfter upp betyget den sista biten. 3,5 ton får man dra med modellen” - Alltombilar


“I stadskörning och under den dagliga pendlingen snittar Pajeron på 12.0L/100km. Den gör bättre ifrån sig på öppna landsvägar såklart, där Pajeron konsumerar så lite som 10.0L/100 km eller mindre med en stadig fart på 100 km/h” - Motoring

Varför hamnar den då så långt ner på rankingen? Ja åsikterna bland experter som testat bilen är relativt samstämmiga. Ett av störningsmomenten handlar om ljudet från motorn:

“Ljudet från både motorn och vägen är störande och åkturen känns ibland ostadig. Pajerons motor låter mycket jämfört med de mer moderna dieseldrivna liknande bilarna” - Whichcar  

Och just denna jämförelse med liknande bilar som är mer moderna är också genomgående hos alla experter. Jämförelsen görs på olika aspekter av bilen, ett av dem är inredningen i bilen. Det är inget större fel på den men testförarna anser att sätena är något obekväma och lite stela. Men det är inte den enda punkten som Pajerons modernitet brister på. Caradvice skriver:

“Hur du än vrider och vänder på det, Pajeron är ett åldrande fordon i ett konkurrenskraftigt segment som fortsätter förflytta sig framåt teknologiskt.”

Även säkerheten hos Mitsubishi Pajero har fått sig en pik eller två. Faktum är att både Alltombilar och Carsguide är eniga i att bilen vinglar rejält på kurviga vägar och att den säkerhetsmässigt ligger bakom konkurrenterna:

“Den har fortfarande en maximal femstjärnig ranking hos ANCAP, som uppnåddes 2011. Om den hade testats om 2018 skulle den potentiellt kunna förlora två stjärnor för den saknade hjälputrustningen för föraren” - Carsguide

Detta är helt klart en klassiker som klarar mycket och framförallt rymmer mycket. Men det räcker dessvärre inte alltid hela vägen. Som rubriken avslöjar är experterna rungande överens om att du får stort värde för pengarna när det kommer till Mitsubishi Pajero. I Sverige får du tag på den för 449 000 kr. Men den lämnar mycket att önska när det kommer till uppdatering av design och säkerhet. Faktum är att om du skulle jämföra 2018 års modell med en från mitten av nittiotalet skulle du knappt se någon signifikant skillnad. Konkurrenterna har helt enkelt sprungit om Pajeron i de aspekterna.

Europaindex: 59,0 av 100 (ett snitt baserat på 16 tester)





author image

Rebecca Hjerpe

Kontakta mig
logo nyteknik