ANALYS: Mercedes GLC – premium på nästan alla sätt

Mercedes GLC lanserades 2015 och efterträdde den tyska biljättens tidigare SUV-modell GLK. Men trots den mer eleganta designen och ett klassledande säkerhetsbetyg hamnade GLC förvånansvärt nog bara på plats 8 i vårt Europaindex.

Bland SUV:arna från Mercedes placerar GLC in sig mellan den mindre GLA och den större GLE. Precis som namnets ändelse avslöjar bygger GLC på den populära C-klassens grundkonstruktion.

Även om GLC är nära besläktad med GLK finns det mycket som skiljer modellerna åt. De mjukare linjerna och den större karossen ger GLC en tydligare stadskänsla än sin kantiga föregångare – något som säkerligen togs med i beräkningen när modellen togs fram. Konkurrensen på marknaden bland SUV:ar är hård och Audi Q5, BMW X3 och Volvo XC60 är bara några modeller som GLC måste tampas med.

Modellen kommer med en permanent fyrhjulsdrift, med en niostegad automatlåda och motoralternativ som innefattar både diesel och bensin. Styrkan på motorerna sträcker sig från instegsmodellen 220D till den något starkare 250D. GLC erbjuder fem olika körlägen; Eco, Comfort, Sport, Sportx och Individual.

I princip samtliga testare är överens om en sak – komforten är GLC:s största styrka. När det gäller körupplevelsen så var recensenterna mer oense.

”Mercedes GLC glänser när det gäller komfort och finess, och resultatet är tyvärr att den inte är särskilt dynamisk. […] Motorn kan kännas lite grov när du trycker på men den är effektiv. Därmed inte sagt att körupplevelsen är dålig, och även om det inte är någon lekfull åktur går den tack vare fyrhjulsdriften bra på sämre vägar.” – autoexpress.co.uk

Sajten autoexpress.co.uk hade dessutom anmärkningar på styrningen som de upplevde som lite stum, även om bilens egenskaper förändras något i de olika körlägena. Jaguar F-Pace togs upp som en vassare konkurrent på det här området. Även whatcar.com hade anmärkningar på styrningen och skriver att ”styrningen känns aningen onaturlig och är oprecis vid högre hastigheter.”

Andra testare är mer positiva. Den brittiska sajten autocar.co.uk tycker tvärtemot föregående recensenter att styrningen är bra och skriver att ”GLC omfamnar sin inre C-klass med sina energiska motorer, snabba styrning och högre körhöjd.”

Några testare vittnar alltså om en styrning som inte upplevs som optimal. Samtidigt får modellen en hel del plus för de kraftfulla motorerna och den låga ljudnivån inne i bilen. Det höga priset och det ansedda varumärket ger rättmätigt också högre förväntningar – som kanske inte infriades hos experterna alla gånger.

Med ett nypris på från 408 900 kronor ligger GLC något över de närmsta konkurrenterna. Men den låga förbrukningen på 5,0 l/100km och CO2-utsläppen på 129g/km kan säkert vara kompensation nog för den tilltänkta målgruppen. Många testare påpekar dock att utsläppen ökar kraftigt om du väljer en större och dyrare hjulstorlek. Så det finns fler skäl än bara ekonomiska att inte utrusta bilen med de kraftigare hjulen som erbjuds av Mercedes.

Jämförelserna med föregångaren GLK är oundvikliga och blir inte smickrande läsning för den äldre modellen. Det är ett genomgående tema bland journalisterna att beskriva GLK som kantig och den liknas inte sällan med en låda. Mercedes har uppenbarligen tagit till sig av kritiken och beskriver att deras nya design ”föredrar sensuell renhet framför de konventionella kvadratiska SUV-formerna”.

”GLK var en ganska kantig, box-liknande sak, medan GLC har en mycket rundare och modernare design.” – carmagazine.co.uk

Faktum är att även om GLC är märkbart större än GLK väger den mindre än sin föregångare, med en tjänstevikt på 1 270 kg. Mycket tack vare att karossen är tillverkad i ett nytt, lättare material.

”Bilens kropp är en blandning av aluminium och hållfast stål och den har strukturella förstärkningar som vi normalt sett endast hittar på cabrioleter.”

Modellens snygga, exteriöra design är ännu bättre när man öppnar bildörrarna, menar carmagazine.co.uk. GLC:s interiör får höga betyg av testarna, både när det gäller designen och funktionerna.

”För den rena ’wow-faktorn’ slår GLC:s inredning alla sina konkurrenter tack vare den stora och svart-glansiga mittkonsolen tillsammans med iögonfallande utrustning av metall.” – whatcar.com

De mer pratiska aspekterna av GLC uppskattas också. Det 550-liter stora bagageutrymmet är 60 liter större än C-klassens kombi och såväl komforten som utrymmet är bra för passagerarna.

”Som resande i andra raden har du både bra ben- och axelutrymme och takhöjden sätter ingen begränsning, inte ens för riktigt långa passagerare. Även fram sitter man gott. Stolarna – elmanövrerade från lägsta utrustningsnivå – bjuder på gott stöd i alla led och att hitta en korrekt och behaglig körställning är lätt.” – vibilägare.se

GLC imponerade på säkerhetstesten från EuroNCAP och kan stoltsera med att vara en av SUV-klassens säkraste bilar. Modellen fick maximala fem stjärnor med särskilt höga poäng för skydd av vuxna, barn och fotgängare.

Även om många testare inte var helt nöjda med styrningen är ändå tydligt att Mercedes GLC föll Europas biljournalister i smaken. Särskilt imponerad var carmagazine.co.uk som skriver att GLC är precis den SUV från Mercedes som du har väntat på.

”GLC är exakt den typ av mellanstor SUV som Mercedes behövde leverera. Snygg på utsidan med en ordentlig premiumfaktor på insidan. Den fokuserar klokt på finess och kontroll istället för endast prestanda. Så även om den är dyrare och inte lika spännande att köra som konkurrenterna är det här SUV:en från Mercedes som du har väntat på.”

Komforten och drivlinan briljerar när Mercedes GLC ska summeras men det faktum att nypriset för instegsmodellen 220D är prissatt precis över konkurrenterna kan bli ett problem. Något förvånande blev det ”bara” en åttondeplatsen i vårt Europaindex för GLC. Men det är ändå inget snack om att GLC är ett fall framåt gentemot GLK och att det är en riktigt bra SUV vi har att göra med. Trots ett par anmärkningar har Mercedes lyckats bra med lanseringen av GLC som uppenbart är en riktig premiumbil – på nästan alla sätt.

Europaindex: 79,6 av 100 (ett snitt baserat på 18 tester).

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik