ANALYS: Mer design än känsla hos Lexus NX300h

Att ha en SUV i mellanklassen är idag nästan ett måste för tillverkarna i premium-segmentet. NX300h är Lexus bidrag och för att sticka ut från mängden har Lexus valt en grönare väg än konkurrenterna och gjort NX300h till en hybrid. 

Sedan första modellen introducerades 2014 har designen på NX300h av många beskrivits som en av modellens främsta styrkor. Därför är det ingen överraskning att de exteriöra förändringar som gjorts på modellen de senaste åren inte är särskilt revolutionerande. Men några små justeringar har gjorts, där bland annat nya LED-strålkastare, något slankare grill och nya baklyktor tillhör de mest uppenbara förändringarna. Lexus NX300h är alltjämt en iögonfallande SUV.

Den drivs av en 2,5-liter bensinmotor tillsammans med en elmotor och ett batteri. Sammanlagt mäktar modellen med 197 hästkrafter och gör 0-100 km/h på strax över nio sekunder. Med koldioxidutsläpp på 117 gram/km kvalar modellen in som miljöbil.

Körupplevelsen i en NX300h motsvarar däremot inte den exteriöra designens flärd. Alla recensenter, med undantag av en, drog i stort sett samma slutsats efter att ha testkört hybrid-SUV:en från Lexus; bra vid lugn körning i stadsmiljö men den får problem vid högre hastigheter och snabbare svängar.

”Vid lägre hastigheter i stadsmiljö är NX300h som bäst. Du kan dra nytta av elmotorn när du gasar mjukt men den bensinmotorn tar snabbt över när du ger mer gas. Och när den gör det, är det lugna, elektriska drivet som bortblås.” – autoexpress.co.uk

Vidare beskriver autoexpress.co.uk höga ljudnivåer från motorerna vid acceleration, något som NX300h hade kunnat komma undan med om åkturen i övrigt hade varit lugnt och mjuk. Men inte heller där levererar NX300h – vilket testare på andra sajter också reagerat på.

”Det vore idealt om åkturen i NX300h alltid var lika smidig och mjuk som den är i lugnare trafik. Tyvärr fördärvas körupplevelsen av bilens oförmåga att hantera sämre underlag.” – autocar.co.uk

Den kritiken skriver även vibilägare.se under på och beskriver att NX300h inte alls känns mjuk på gropiga vägar och att ”stötdämparna har svårt att hinna med och hjulen studsar i ojämnheterna”. 

Europas biljournalister hade ofrånkomligen förväntat sig mer av en SUV från Lexus med en så tydlig premiumprofil. Nypriset från 361 000 förpliktigar men det övergripande intrycket är snarare att NX300h är en tämligen obekväm och klumpig bil att köra.

Det är när vi kommer till designen som NX300h får chansen att briljera. Med intelligent design och avrundade hörn på bilen har Lexus fått de 4,6 meter långa och 1,85 meter breda bilen att se mindre och nättare ut än vad den egentligen är. Sajten autocar.co.uk skriver att Lexus är bra på att inte följa strömmen och carmagazine.co.uk är imponerade över designen som enligt dem sticker ut från mängden.

”NX300h sticker ut på en parkering full av bilar med tysk metall. Men om vi ska vara ärliga så är det få av konkurrenternas SUV:ar som är riktigt snygga.” – carmagazine.co.uk

Bilens innandömen får också ett gott betyg. NX300h interiör består av högteknologisk utrustning och modern inredning i trä och metall. Infotainmentsystemet lämnar dock en del att önska, har flera recensenter konstaterat. Såväl whatcar.com som autoexpress.co.uk påpekar detta och den senare sajten skriver humoristiskt att ”du kan slutföra ett kryptiskt korsord snabbare än du kan programmera navigeringen i NX300h”.

”Lexus infotainmentsystem förblir en labyrint av menyer och förvirrande grafik. Och en besvärlig touch-screen gör inte saken bättre.”

Även om du sitter skönt i en NX300h, vilket flera recensenter framhåller, vittnar både utrymmet för passagerarna och det begränsade bagageutrymmet att det inte är en särskilt stor SUV vi har att göra med. 475 liter är bagageutrymmets kapacitet, vilket till exempel är mer än 100 liter mindre än i en Honda CR-V.

”Bagageutrymmet är tillräckligt stort för en familjs bagage eller veckans storhandling, men lämnar lite att önska. Många konkurrenter erbjuder mer utrymme för både passagerare och packning.” – whatcar.com

NX300h är trots allt en av de mindre modellerna bland mellanklass-SUV:arna så det något snävare utrymmet är inte förvånande. Annars levererar Lexus som förväntat en snyggt designad bil – både invändigt och utvändigt.

Om olyckan skulle vara framme är Lexus NX300h en bra bil att sitta i. Säkerhetstesterna från EuroNCAP gav modellen högsta poäng, fem stjärnor, med särskilt bra betyg för passagerarskydd. Den är inte riktigt lika säker som en av de tydligaste konkurrenterna, Audi Q5, men inte långt ifrån.

Placeringen 15 av 16 i vårt Europaindex vittnar om att NX300h helt enkelt är en besvikelse. Det faktum att modeller till lägre pris och mer blygsam framtoning hamnar långt före NX300h på rankningen kan inte annat än att ses som ett rejält nederlag för Lexus. Den brittiska sajten autoexpress.co.uk sammanfattar intrycken kärnfullt.

”NX300h är en välbyggd och elegant SUV men är varken praktisk eller bekväm nog att på allvar konkurrera med de bästa i klassen. Drivlinan går bra i lägre hastigheter men är betydligt sämre vid acceleration. Addera det frustrerande infotainmentsystemet och NX300h förblir ett andrahandsval bland SUV:arna.”

Nypriset skiljer sig från 361 000 för en standardutrustad NX300h till dryga 500 000 för en mer premium-variant. I den prisklassen har konkurrenterna otvivelaktigt mer attraktiva modeller. För bortsett från det säkerhetsmässiga toppbetyget och innovativ design är Europas biljournalister inte alls övertygade om NX300h. En snygg design räcker inte för att täcka de uppenbara bristerna och det är svårt att hitta argument för att man ska välja en Lexus NX300h framför konkurrenterna i segmentet.

Europaindex: 72,3 av 100 (ett snitt baserat på 17 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik