ANALYS: Honda CR-V – mer praktisk än rolig

Efter debuten 1996 har Honda CR-V kommit i ett antal olika varianter. Honda har försökt ge de senare versionerna en ’premium-känsla’ men trots tappra försök att ge CR-V ett välbehövligt lyft är det fortfarande de praktiska egenskaperna som sticker ut mest.

Med en tradition av ingenjörskonst och långvariga band till Fomel 1 är Honda fortfarande ett varumärke som inger respekt. När det kommer till SUV:ar är den japanska tillverkaren däremot inte riktigt lika aktad men de var faktiskt tidiga in på SUV-marknaden och deras CR-V från 1995 var en av de första i sitt slag. Redan då var modellen mer känd för dess praktiska egenskaper än dess design eller flärd. Så här drygt trettio år senare är de nyare varianterna av CR-V fortfarande lite för traditionell för att kunna tampas med de mer moderna SUV:arna på marknaden.

Honda CR-V kan köras både på bensin och på diesel, då Honda kompletterade modellen med en ny dieselmotor på 1,6 liter och 160 hästkrafter år 2015. Med den nya dieselmotorn följde också lägre CO2-utsläpp och mindre förbrukning, vilket gör den dieseldrivna CR-V till det bättre alternativet. När det gäller körupplevelsen i en CR-V är de flesta recensenterna överens om den mindre smickrande beskrivningen; tråkig. Den brittiska sajten autocar.co.uk skriver hur imponerade de var av 2010 års CR-V. Några år senare är omdömet inte riktigt lika positivt.

”Vi är inte de första som har påpekat att Honda verkar ha tappat greppet om sitt framgångsrecept. Det märks både i CR-V och i andra modeller. Körkvalitén är inte i närheten av toppklass.” – autocar.co.uk

Andra sajter som autoexpress.co.uk beskriver den som ”mer praktisk än rolig” och även caranddriver.com är av samma åsikt.

”Den som letar efter en mindre SUV som är rolig att köra bör nog leta någon annanstans.”

Det framgår med all önskvärd tydlighet att det här inte är en bil för den som är på jakt efter en sportig SUV som är spännande att köra. Till CR-V:s försvar är det inte något som eftersträvas utan den har andra fördelar, som whatcar.com lyfter fram.

”CR-V är mer komfortorienterad än sina rivaler. Den levererar ungefär vad den ska och är förlåtande att köra på sämre vägar.”

Alla testare har konstaterat att CR-V är en SUV som sätter både praktiska egenskaper och komfort i första hand. Men även den här typen av bilar har en målgrupp, vilket caranddriver.com förklarar.

”Det är en säker och förutsägbar bil. Den är inte lika sportig som exempelvis en Mazda CX-5 men den uppträder moget som en stabil bil ska göra.”

Honda har för vana att inte ta ut svängarna allt för mycket designmässigt och CR-V är inget undantag. För ett otränat öga är det svårt att skilja årsmodellerna åt och nyare modeller är snarlika de äldre varianterna. Däremot har Honda faktiskt gjort den senaste CR-V mindre än föregångaren, även om det bara rör sig om 30 millimeter lägre respektive 5 millimeter kortare. Storleksminskningen är dock inget som påverkar det interiöra utrymmet, menar Honda själva. Även om den exteriöra designen är fullt godkänd kan den uppfattas som lite platt i jämfört med konkurrenter som Nissan Qashqai och Mazda CX-5, skriver autoexpress.co.uk.

”Tidigare versioner av CR-V har sett lite udda ut från några vinklar men den senaste modellen har en mer sammanhängande och tydligare design. De övergripande designförändringarna har gjort CR-V mer attraktiv men den är inte iögonfallande.”

Det är när vi kommer till de praktiska egenskaperna som CR-V verkligen utmärker sig. Med ett imponerande bagageutrymme på 589 liter är CR-V en oerhört rymlig SUV för sin storlek. Och inte nog med det, fäller du ner baksätena får du hela 1 669 liter att jobba med.

”Honda CR-V är en av de mest praktiska SUV:arna i mellanklassen, med en mångsidig interiör och stort bagageutrymme. Förvaringsutrymmet är imponerande och interiören är väl utformad för att tillgodose kraven för ett familjeliv.” – autoexpress.co.uk

Däremot riktade en del recensenter kritik mot infotainmentsystemet, som enligt whatcar.com inte var lika sofistikerat som konkurrenternas.

”Mängden knappar på instrumentbrädan och ratten är förvirrande. Vissa knappar kan vara mer tydligt placerade och det tar ibland lång tid att navigera genom menyn.”

Förutom infotainmentsystemet riktade också whatcar.com tillsammans med andra sajter kritik mot den inbyggda navigeringen som kändes ”daterad och långt ifrån innovativ”. För den som vill utrusta sin CR-V med bättre tillbehör finns dock flera alternativ tillgängliga med bland annat varianten CR-V SE Plus. Där tillkommer förutom ett Garmin navigationssystem också parkeringssensorer.

Säkerhetsmässigt är Honda CR-V en av de de bästa mellanklass-SUV:arna som finns på marknaden. År 2013 fick CR-V femstjärnig ranking på säkerhetstestet som utfördes av EuroNCAP, vilket är högsta betyg. Det var visserligen ett par år sedan nu men modellen är väl utrustad med bland annat sex airbags, tryckmonitorer för däcken och stabilitetsstyrning för släp.

Men intrycket överlag är ändå att Honda CR-V trampar vatten och blir omkörd av sina rivaler i klassen – något som autocar.co.uk pricksäkert beskriver när de sammanfattar omdömet av CR-V.

”I förhållande till sina rivaler var den tidigare versionen av CR-V något av en frisk fläkt. Men numera är det inte en bil som vi blir särskilt imponerade av. Den nya modellen trampar vatten medan konkurrenterna avancerar.”

Nypriset för modellen ligger på strax under 250 000 kronor. Det är inte ett avskräckande pris men flera europeiska biljournalister menar att det finns bättre alternativ i samma klass som kostar lika mycket eller mindre. Många recensenter vittnade om ganska intetsägande körupplevelse som mest av allt beskrevs som ”tråkig”. I vårt Europaindex hittar vi CR-V på en respektabel elfteplats med modeller som Volkswagen Tiguan och Lexus NX 300 bakom sig.

Honda CR-V är en klassisk familjebil som prioriterar komfort, säkerhet och praktiska egenskaper framför allt annat. För somliga är den här typen av egenskaper viktigare än körglädje – och är man av den åsikten är Honda CR-V en fullt duglig SUV till ett rimligt pris.

Europaindex: 77,6 av 100 (ett snitt baserat på 19 tester)

 

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik