ANALYS: Toyota Avensis kombi – bekväm familjebil utan det lilla extra

Toyota Avensis har sedan lanseringen för drygt 20 år sedan ansetts vara något av en andra klassens kombi i jämförelse med klassledande modeller – men med ny design och motorer från BMW skulle Toyota ge Avensis ett lyft. Näst sista plats i vårt Europaindex visar att det inte gick riktigt som man hade tänkt sig.

2015 gjorde Toyota ett tappert försök att ändra uppfattningen på kombivarianten av Avensis med ny design, enligt den numera karakteristiska Toyota-looken, och även nya motorer. En modell som tidigare mest hade lockat till sig de kostnadsmedvetna bilägarna skulle nu få ett uppsving på en bredare marknad – efter ett ansiktslyft som kostat i runda slängar 1,5 miljarder kronor.

En Avensis kombi går att få med tre olika motorer. En 1.6- och 2.0-liters dieselmotor, eller en 1.8-liters bensinmotor. Ett ganska snålt utbud, påpekar flera experter och det är heller inte alla varianter som går att få med automat växellåda. Undvik bensinmotorn på 1.8 liter, det tipsar bland annat autoexpress.co.uk om och menar vidare att dieselmotorerna som tillverkats av BMW både är bättre och billigare. Den svenska sajten vibilagare.se håller med.

”Trots på papperet helt jämförbara prestanda, är Avensis betydligt trevligare att köra i dieselutförande. Dieselmotorn drar kraftfullt från låga varv och är väldigt förlåtande till vilken växel föraren valt.”

Både bilens storlek och köregenskaper vittnar om att Avensis är en bil som är anpassad för längre resor. Alla som testkört Avensis beskriver en tyst och bekväm körupplevelse – en skön glidare, helt enkelt.

”Det är tydligt att Avensis är som gjord för körning på långdistans. Bilen går mjukt och bekvämt på motorväg och hanterar stötar och gropar på ett bra sätt.” – whatcar.com

Den är däremot inte gjord för att maximera förarens körglädje. Den brittiska sajten carbuyer.co.uk skriver att ”Avensis är inte en särskilt spännande bil att köra”, oavsett motor. Och de är inte ensamma att skriva under på att familjebils-egenskaperna ligger Avensis i fatet.

”Avensis är inte i framkant när det kommer till förarens engagemang eller njutning, men det är en lätt och avkopplande bil att köra. ” – autoexpress.co.uk

Sammanfattningsvis är Avensis kombi en lugn, bekväm och framför allt tyst bil att köra. Men precis som många andra familjekombis är den lite för tråkig och intetsägande för att falla experterna i smaken. Och med ett magert utbud av motorvarianter finns det väldigt lite utrymme att själv påverka bilens utformning. 

Kombivarianten av Avensis designades om både 2011 och 2015 med bland annat smalare LED-strålkastare, mörkare bakljus och en grill som numera finns på de flesta av Toyotas modeller. Avensis nya design är precis som de andra nya modellerna från Toyota lite futuristisk präglad – och de flesta är överens om att Avensis behövde ett rejält ansiktslyft.

”Avensis kan aldrig kallas en vacker bil men den är absolut inte ful.”, skriver autoexpress.co.uk, och det är en åsikt som mer eller mindre är konsensus bland de experter som har testat bilen.

Precis som för de flesta kombibilar ligger Avensis styrka i de praktiska egenskaperna. Det finns gott om plats för alla passagerare och det är dessutom en bekväm bil att åka i, menar whatcar.com.

”För en bil som är som gjord för köra långa sträckor är det föga förvånande mycket bekvämt att sätta sig bakom ratten i en Avensis.”

Med ett dynamiskt förarsäte och en ratt som justeras med enkelhet finns det alla förutsättningar för en skön åktur. Den okomplicerade instrumentbrädan och en sikt från förarsätet som är bland de bästa i klassen bidrar också till Avensis förarvänliga profil.

Interiörens tydligast negativa aspekt var de något plastiga detaljerna i inredningen, som flera recensenter reagerat på. Sajten whatcar.com skriver att ”Inredningen präglas tyvärr av en hel del plastiga detaljer” och tar upp dörrhandtagen av hårdplast som exempel. Här får Avensis svårt att mäta sig med såväl Skoda Superb som Volkswagen Passat.

Avensis kombi vore inte en familjebil i dess rätta bemärkelse utan ett rejält bagageutrymme. Med 543 liter i standardläge och drygt 1 600 liter med baksätena nerfällda kan Avensis erbjuda bra med plats för exempelvis en större packning. Det är som tidigare nämnt tydligt var kombivarianten av Avensis har sin styrka.

”Om du behöver transportera människor eller bagage över långa sträckor, är Toyota Avensis Kombi ett utmärkt val. Dessutom kompletteras det med en lugn körupplevelse och utmärkt komfort.” – carbuyer.co.uk

Som tillverkare har Toyota länge varit framstående när det kommer till säkerheten i deras bilar, och senaste generationen av Avensis har fått fem stjärnor i säkerhetstesten från EuroNCAP. Bilen har utrustats med autobroms, automatisk avbländning, skyltläsning och filvarnare – men alltombilar.se menar att Toyota hade kunnat göra ännu lite till säkerhetsmässigt.

”De här fyra finesserna ska ge Toyota Avensis fem stjärnor hos EuroNCAP när bilen krocktestas. Toyota har gjorts vad som krävs för att få sina fem stjärnor - men inget mer.”

När det gäller priset finns det däremot inga invändningar. Från 224 000 kronor får du en behaglig och rymlig familjekombi, vilket gör Avensis till en av de mest prisvärda bilarna i klassen.

Sammanfattningsvis har ändå Avensis kombi en hel faktorer på sin sida. Den är komfortabel, snål, rymlig och prisvärd. Men det är fortfarande någonting som saknas. Bensinmotorn är relativt klen och som vi vet finns det få alternativ för den som vill extrautrusta sin Avensis under motorhuven. Och i princip alla som testkört bilen vittnar om att den helt enkelt är tråkig att köra, något som kännetecknar flera bilar i kombiklassen där komfort och pris trumfar körglädje.

Den som gillar lite mer klös i sin bil bör nog inte kolla närmare på en Toyota Avensis, men för en familj som prioriterar komfort, utrymme och pris är det ett hyggligt alternativ, även om vårt Europaindex tydligt visar att det finns en hel del andra modeller som är vassare i det tuffa kombisegmentet.

Europaindex: 71,5 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester).

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik