ANALYS: Subaru Levorg – karaktären har gått förlorad

Subarus tanke med Levorg var att den skulle ersätta den japanska tillverkarens tidigare kombi, Legacy Tourer, trots att Levorg lanserades hela sex år efter att Legacy togs ur produktion. Frågan var om Levorg skulle bli lika populär som dess föregångare – men jumboplatsen i vårt Europaindex ger ett tydligt svar på den frågan.

När Subaru skulle ersätta Legacy Tourer med Levorg år 2014 valde Subaru helt sonika att ta fronten och en stor del av chassit från den sportiga sedanen WRX STi. Bilens bakre del anpassades efter kombiformer och vips så hade Subaru designat den efterlängtade ersättaren till sin kombi Legacy Tourer.

Levorg är på många sätt en enkel bil. Valmöjligheterna är i princip obefintliga med bara en valbar motortyp och Levorg kommer inte heller i en rad olika trimmar som de flesta andra bilar gör. En uppfriskande enkel bil menar vissa, enkel i en tråkig bemärkelse tycker andra. I ett försök att hålla liv i framgången som föregångaren Legacy Tourer stod för har Subaru konstruerat en solid och praktisk bil i Levorg.

Den fyrcylindriga turbomotorn på 1.6-liter drivs på bensin och ger Levorg strax under 170 hästkrafter med fyrhjulsdrift. Trots namnet är motorn inte särskilt turbo och det tar 9 sekunder för Levorg att göra 0 till 100 km/h. Släktskapet med den sportiga Subaru-modellen WRX STi märks med andra ord inte av, skriver autoexpress.co.uk.

”Levorg känns långt ifrån en WRX när det gäller körupplevelse. Men för en stor kombi är den smidig, har bra styrning och erbjuder bra väggrepp tack vare fyrhjulsdriften. Problemet är att man som förare inte känner varken spänning eller engagemang. Trots det lite sportiga utseendet är Levorg snarare en skön kryssare.”

Sajten whatcar.com håller med om de positiva egenskaperna kring körupplevelsen i en Levorg men menar att ”i slutändan har motorn helt enkelt inte tillräckligt med kraft eller finess för att den ska bli rolig att köra."

På andra sidan står alltombilar.se som tycker att ”Levorg är en rolig bil att köra.” Brittiska autocar.co.uk går inte riktigt så långt men menar ändå att Levorg har många fördelar och att ”motorn känns större och mer sprudlande än dess storlek”.

Men faktum kvarstår. De begränsade motorvalen begränsar också Levorgs kapacitet och attraktionskraft – även om åsikterna går isär något när det gäller körupplevelsen.

Två ytterligare viktiga faktorer att ta med sig angående Subaru Levorg:

  • I Europa säljs modellen endast med den automatiska växellådan Lineartronic.
  • CO2-utsläppen uppnår till hela 164g/km och Levorg drar dessutom mer bränsle än många rivaler i klassen. 

Levorg mäter 4,69 meter lång, 1,78 meter bred och 1,49 meter hög. Likheterna med WRX STi är slående och Levorg präglas också av den sportiga, strömlinjeformade design från WRX. Men det är en design som förbryllar, åtminstone autoexpress.co.uk.

”I våra ögon är Levorgs styling förvirrande. Med eleganta proportioner och subtila drag får den en högklassig framtoning. Det gör beslutet att sätta ditt en smaklös ’ficka’ på motorhuven än mer underligt.”

Även autocar.co.uk är tudelade angående den exteriöra designen och menar att den är ”distinkt, snarare än attraktiv” trots de sportiga ambitionerna. Den interiöra designen i Levorg är precis som andra Subarus solid och beprövad, snarare än modern och iögonfallande – något som autocar.co.uk beskriver med en elegant metafor.

”Subarus okomplicerade sätt att inreda koagulerade för cirka ett decennium sedan och är sedan dess skrivna i sten”

Utrymmet är i Levorg är desto bättre. Den erbjuder mer plats för både passagerare och bagage än föregångaren Legacy Tourer. Med ett bagageutrymme på 522 liter i vanligt utförande och 1 446 liter med baksätena nedfällda finns det gott om lastutrymme. Även om Levorgs design kan ifrågasättas ger de sköna sätena tillsammans med det gedigna utrymmet interiören ett välbehövligt lyft.

”Sätena är sköna med bra stöd och det är lätt att hitta en körposition som passar dig, mycket tack vare bra justering för både ratt och säte.” – whatcar.com

En viss kritik har riktats från några recensenter kring det något daterade infotainmentsystemet och att baksätet hos några konkurrenter är aningen större, men i sann familjebilsanda är det ändå de praktiska egenskaperna som regerar hos Subaru Levorg.

När Levorgs säkerhetsutrustning utvärderas får modellen ett högt betyg. Subaru har nämligen tagit med sig säkerhetssystemet EyeSight från modellen Outback till Levorg. Med bland annat adaptiv farthållare, filassistent och autobroms bidrar EyeSight till ett femstjärnigt toppbetyg för Levorg hos EuroNCAP.

Levorg är prissatt från 269 900 kronor, vilket många experter har reagerat på. Ett tämligen högt pris för den bil man får, säger en del, och whatcar.com lägger ut texten om det enligt dem något höga priset.

”Priset är högt i jämförelse med några av konkurrenterna. Visst, du får en hel del utrustning och fyrhjulsdrift som standard men bilens insida matchar inte priset. Levorgs prissättning gör den dyrare än flera av rivalerna i klassen, bland annat Skoda Superb, som faktiskt också är bättre än Levorg.”

Att göra ett case för Subaru Levorg gentemot andra konkurrenter i segmentet blir svårt. Även om den har fördelar som utrymme, komfort och bra säkerhet.

”Där slutar dock Levorgs dragningskraft. Den är inte dynamiskt nog eller tillräckligt bra för att vinna över dem som letar i den prisklassen. Och även om 1.6-liters motorn ger en bra prestanda är den varken engagerande eller billig.” – autocar.co.uk

Sammanfattningsvis verkar Levorg ha förlorat den där annorlunda karaktären som Subaru medvetet byggt upp, och de mer konventionella aspekterna av modellen kan inte mäta sig mot konkurrenterna i det tuffa kombisegmentet.

Levorg verkar vara en bil som kämpar med sin identitet och det halvhjärtade försöket till en familjekombi med sportiga inslag lämnade experterna mer förvirrade än entusiastiska. Jumboplatsen i vårt Europaindex kommer därför inte som en överraskning.

Europaindex: 69,8 av 100 (ett snitt baserat på 9 tester).

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik