ANALYS: Renault Megane Sport Tourer – inte särskilt sportig

I det tuffa segmentet kombibilar i mellanklassen fick Renault Megane Sport Tourer svårt att mäta sig med konkurrenterna. Plats 14 av 16 blev facit för Megane ST i vårt Europaindex – men trots bottenplaceringen var experternas omdöme inte enbart negativt.

Den fjärde generationen av Renault Megane Sport Tourer är en familjekombi med en liten sportig touch för att attrahera målgrupper med ett mer aktivt liv. Megane ST är helt enkelt Renaults idé om en lite tuffare version av den populära kombibilen Megane.

Trots att namnet för tankarna till en fartfylld bil har Renault lagt större fokus på komfort än en spännande körupplevelse. Fokuset på komforten framhävs vid grövre vägar då Megane ST smidigt lyckas navigera utan allvarligare stötar, har flera recensenter noterat. Trots att Renault har lagt till epiteten 'Sport' är det uppenbart att Megane ST inte är så sportig som namnet antyder.

”Vi vet redan att Megane är en bekväm bil, och Sport Tourer gör oss inte besvikna. Renault Megane ST är bekväm och snabb, men den är inte lika engagerande att köra som flera konkurrenter.” – carbuyer.co.uk

Men komforten har sitt pris, menar åtminstone autoexpress.co.uk.

”Bilens hantering har offrats för den goda komforten. Styrningen är snabb och lätt om du har ett starkt grepp men bilen har svårt att hänga med vid kraftiga svängar och är inte alls lika effektiv som några av konkurrenterna.”

Av allt att döma är det vid körupplevelsen som Megane ST har svårt att hävda sig. Sajten carmagazine.co.uk beskriver bilen som tråkig och oinspirerande och även whatcar.com är inne på samma linje, om än något vänligare formulerat.

”Styrningen är lätt och direkt, men den som vill ha bättre återkoppling på körningen bör leta vidare. Den är inte särskilt engagerande och är inte alls lika rolig att köra som exempelvis Ford Focus och Seat Leon.”

Megane Sport Tourer får svårt att bära upp epiteten ’Sport’ på ett trovärdigt sätt om vi ska tro Europas bilexperter. Den övergripande åsikten hos recensenterna är att modellens sportighet syns mer på designen än under motorhuven – den är inte tillräckligt bra, eller rolig, att köra.

Under motorhuven finns det fyra olika alternativ att välja på: två bensindrivna motorer, inklusive Renaults 1.6-liters turbomotor och två dieselvarianter med manuell- och automat växellåda som alternativ. För den som prioriterar låga körkostnader framför annat bör välja en dieseldriven Megane ST.

Exteriört har Megane ST samma distinkt C-formade framlyktor och runda front som originalet. Renault har av allt att döma tagit de bästa egenskaperna från Megane och kombinerat det med en mer sportig, strömlinjeformad design – och designen verkar falla de flesta i smaken.

”En standard-Megane är en av de snyggaste kombibilarna du kan köpa, så det är ingen överraskning att denna framgångsrika och flärdfulla design även finns hos Sport Tourer.” – autoexpress.co.uk

Men det som Megane ST vinner i design, förlorar de också i utrymme, skriver vibilagare.se.

”Som modellnamnet skvallrar om har Renault försökt få till en snitsig design och nog har fransmännen lyckats i mångt och mycket, men linjespelet har också ett pris. Takhöjden i baksätet, volymen i bagageutrymmet och bakåtsikten lider av det sluttande taket.”

Även sajten whatcar.com håller med med att utrymmet i baksätet och i bagageluckan lider av det sluttande taket – men lyfter också fram en välbyggd och modern interiör i Megane ST.

”Inuti bilen är det modernt, okomplicerat och allt är av hög kvalitet. Inredningen präglas av premiummaterial och känns välbyggd med en snygg finish.”

Modellen kommer i sex olika varianter, där ingångsmodellen ’Expression+’ har en hygglig standardutrustning som inkluderar farthållare, AC, Bluetooth och USB-anslutning. Flera av de journalister som testat bilen vittnar dock om att den något dyrare trimmen ’Dynamique Nav’ är ett bättre val eftersom Renaults infotainmentsystem med inbyggd GPS ingår.

Den enda riktiga kritiken som riktas mot Megane ST:s interiör är just utrymmet men exempelvis autoexpress.co.uk anser att ”det knappt kommer att göra skillnad för de flesta köpare”.

Andra noterbara aspekter när det gäller modellens insida är:

  • Bagageutrymmet rymmer 524 liter.
  • ”Förarsätet är bekvämt med bra justeringsmöjligheter”, skriver whatcar.com.
  • Även carbuyer.co.uk är mycket positiva till interiören: ”Renault Megane ST är stilfull, fylld med bra tekniska lösningar och har en modern inredning”.

Den franska tillverkaren har utrustat Megane ST väl säkerhetsmässigt med backsensorer, körfältsassistans och automatiska lampor. År 2015 fick också originalversionen av Megane fem stjärnor av fem möjliga i säkerhetsrecensionen från EuroNCAP – ett betyg som alltså gäller alla varianter av Megane.

Prismässigt ligger Megane ST lågt och att Renault riktar sig till ett kundsegment som ofta väljer bil efter prislappen är inte överraskande. Från 207 000 kronor får du betala för en ny Megane ST vilket gör modellen till en av de lägst prissatta bilarna i kombiklassen.

”Om 265 hästkrafter starka Renault RS appellerar till hjärtat vänder sig kombin Sport Tourer snarare till den som väljer bil med förnuftet och plånboken.” – vibilagare.se

För den som vill ha en snål kombi till ett bra pris är Megane ST ett hyggligt alternativ då den trots allt är mer än bara en billig bil. En tilltalande exteriör design, bekväm att köra och kvalitativ inredning finns på modellens plussida. Men, som bottenplaceringen i vårt Europaindex för kombibilar i mellanklassen vittnar om, överväger de negativa aspekterna.

  • Megane ST är mindre än de flesta konkurrenter, både i bagageutrymmet och för passagerare.
  • Inte särskilt rolig att köra, och lever inte alls upp till epiteten ’Sport’.

Sajten carmagazine.co.uk summerar det övergripande intrycket av Renault Megane Sport Tourer på ett enkelt och kärnfullt sätt.

”Megane Sport Tourer är långt ifrån en dålig bil men det finns helt enkelt trevligare och bättre sätt att komma från A till B än detta.”

Europaindex: 71,5 av 100 (ett snitt baserat på 11 tester).

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik