ANALYS: Nissan X-Trail är en utmärkt familjebil – varken mer eller mindre

Storsäljaren Nissan X-Trail var 2016 en av världens mest sålda SUV:ar, även om den på sina håll faktiskt kallas för en crossover istället för SUV. Oavsett benämning kvalar X-Trail precis in på vår topplista i vårt Europaindex för stora SUV:ar.

Trenden med crossovers är här för att stanna. Nissan X-Trail är ett tydligt exempel på det som trots sin storlek inte benämns som en SUV utan Nissan har i de flesta fall valt att kalla den för en crossover. De mjukare kanterna gör att X-Trail mer påminner om en större, högre kombi i utseende och den påminner en hel del om den något mindre Nissan-modellen Qashqai.

Den första X-Trail lanserades 2001 och vi är nu inne på den tredje generationen av Nissans flaggskepp när det kommer till familjevänliga modeller. För X-trail är familjevänlig i dess rätta bemärkelse. Möjligheten att utrusta bilen med sju säten visar att det är de praktiska egenskaperna som har prioritets i Nissan X-Trail.

Dagens SUV:ar blir allt mindre terränganpassade och med X-Trail kan du själv enkelt välja vilka egenskaper din bil ska ha med möjligheten att få modellen i både fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift med blygsammare körkostnad. X-Trail är byggd på en plattform som Nissan delar med Renault och du kan välja mellan tre olika motorer, två dieselmotorer på 1.6-liter och en mer kraftfull på 2.0-liter. Dessutom finns en 1.6-liters bensinmotor som alternativ.

Sajten whatcar.com rekommenderar inte bensinmotorn utan hänvisar köparna istället till dieselvarianterna där 2.0-litern är bäst men tyvärr också märkbart dyrare i drift. Tidigare generationer av X-Trail hade en betydligt ruffigare körupplevelse än de nya modellerna, påpekar många, och autoexpress.co.uk beskriver den kort och gott som ”vanlig”.

”Nissan X-Trail känns som en vanlig bil att köra, liksom många nya samtida SUV och crossovers. Kombinerat med en ny, högkvalitativ inredning full av modern teknik är det en relativt trevlig upplevelse att köra X-Trail. Den är inte särskilt underhållande, men den är lätt att köra trots sin storlek tack vare lätt styrning och en bra sexväxlad växellåda.”

De flesta recensenterna är av samma åsikt och även om X-Trail inte faller de erfarna experterna från autocar.co.uk i smaken, har den fortfarande sina fördelar.

”X-Trail är inte byggd för att engagera dig. Det är en bil som är enkel och smidig att köra – vilket gör att det inte är en SUV som faller oss i smaken. Men X-Trail gör precis vad den är byggd för och det är tydligt att det är en bil som har utvecklats med omsorg.”

Omdömet känns igen från andra SUV:ar i den lägre prisklassen. En förare som kräver mer prestanda har säkerligen en hel del anmärkningar på X-Trails köregenskaper men Nissan själva lanserar X-Trail stenhårt som en familjebil – och då är det inte prestandan som är i fokus. 

En negativ aspekt som togs upp av både whatcar.com och autoexpress.co.uk var X-Trails oförmåga att hantera sämre väglag, körkomforten kan i vissa fall bli lidande.

X-Trail gör 0-100 km/h på precis över 11 sekunder, vilket är något långsammare än genomsnittet i segmentet. Däremot är det färre modeller som matchar X-Trail när det kommer till CO2-utsläpp och utrymme.

”Om man väljer att inte ha sjusitsigt är X-Trail en storlastare. Med fem sittplatser uppfällda i bilen finns det kvar 550 liter kvar för packning. Fäller man baksätet har man hela 1 982 liter att disponera. Bakluckan är dessutom rätt bred, så man kan få in riktigt stora föremål.” – alltombilar.se

Utseendemässigt påminner X-Trail en hel del om småsyskonet bland Nissans SUV:ar – Qashqai. 2017 fick X-Trail ett ansiktslyft som kännetecknas av en bredare frontgrill, nya stötdämpare både fram och bak, LED-lampor och dessutom finns modellen tillgänglig i fler färger och klädsel. Men för den som var förtjust i den tidigare designen är förändringarna så pass odramatiska att bilen fortfarande känns igen. Det gäller däremot inte för interiören.

”Ägare av den gamla X-Trail kommer inte känna igen den nya interiören, men en Qashqai-ägare kommer att känna sig som hemma. Layouten är identisk med Qashqais, med mjuka material och bra passform.” – autoexpress.co.uk

Som förare har du en stol med flera olika justerbara funktioner. Stolen inkluderar stöd för ländrygg, höj- och sänkbarhet och även ratten går att justera efter behov. Funktionerna bidrar till en bra körposition men det finns utrymme för förbättringar i nackstödet, vilket flera testare har reagerat på.

Panoramataket som medföljer alla modeller förutom instegsmodellen är vacker men skapar vissa utrymmesproblem för de sittande i baksätet, påpekar whatcar.com uppmärksamt.

”Panoramataket låter som en bonus men skapar istället problem. Det sänker takhöjden i baksätet i en sådan utsträckning att vem som helst över 1,85 meter kommer att få det trångt för huvudet. Det är synd, för benrummet är ganska bra.”

De två extrasätena som gör X-Trail till en potentiell sjusitsig bil kan köpas till för ett gäng tusenlappar, och det naturligtvis lockar större familjer även om vibilägare.se påpekar att utrymmet är begränsat.

”Nytt på X-Trail är att man kan få två extrasäten längst bak. Tillägget är sju tusen kronor. Man får nog se det som en möjlighet att få plats med ytterligare två barn eller kanske två kortvuxna personer där bak. Rymligt är det inte. Det skjutbara mittsätet ger viss möjlighet att justera utrymmena. När extrasätena inte används fälls de ihop och bildar ett plant lastgolv.”

EuroNCAP har tilldelat X-Trail fem stjärnor för sin säkerhetsutrustning. Bilen har sex krockkuddar, dragkraft och stabilitetskontroll, ett reservdäck och ett system som varnar dig om ditt däcktryck förändras. Ett litet minus är dock att den automatiska nödbromsen för fotgängare bara är standard för den mer utrustade N-Connecta-modellen.

När det gäller priset går åsikterna isär något. Å ena sidan hävdar whatcar.com att X-Trail som tidigare präglats av konkurrenskraftig prissättning får svårt att hävda sig mot den billigare succébilen Skoda Kodiaq. Å andra sidan menar alltombilar.se att trots att X-Trail är dyrare än några konkurrenter så får man en hel del för pengarna.

”Vill man ha en fyrhjulsdriven Nissan X-Trail får man kliva upp på det mellersta utrustningspaketet som heter Acenta. Bilen kostar från 281 900 kronor – men då saknas flera säkerhetssystem. Det är standard i Tekna-versionen som kostar från 328 900 kronor. Inte så dyrt, man får en hel del för pengarna.”

Intrycket är att X-Trail bär på samma svagheter som många andra SUV:ar i den lägre prisklassen, men det positiva omdömet överväger faktiskt. Plats 10 av 16 i vårt Europaindex är verkligen inte fy skam och innebär att X-Trail lämnar en hel del tunga namn bakom sig som Volkswagen Touareg och Jeep Grand Cheroke.

Nissan X-Trail saknar vassa köregenskaper för att kunna kämpa uppe i toppen i SUV-segmentet men på plussidan hittar vi möjligheten till sju säten, bra utrustning och stort bagageutrymme. Det låter som en utmärkt familjebil tänker ni? Det är precis vad den är också, varken mer eller mindre. 

Europaindex: 75,8 av 100 (ett snitt baserat på 19 texter)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik