ANALYS: Mercedes GLE – en bra SUV som borde kunna göras bättre

Mercedes GLE har varit till försäljning sedan 2015 men GLE är i själva verket en omgjord Mk2 ML-klass som lanserades redan 2011. Men premium-SUV:en från Mercedes fick nöja sig med en niondeplats i vårt Europaindex – och blir därmed omkörd av flera viktiga konkurrenter.

Från början var också den initiala tanken att GLE skulle gå under M-klassen men för att göra modellen mer attraktiv fick den stora SUV:en namnet GLE – en mix mellan Mercedes klassiska Geländewagen och E-klassen.

GLE har också föga förvånande mycket gemensamt med den förra generationens E-klass, särskilt när det gäller teknologin och motorerna. Även om GLE räknas som en stor SUV har Mercedes i GLS en ännu större SUV i sitt utbud. Stora premium-SUV:ar säljer kanske inte i samma volymer som mindre, mer stadsanpassade varianter men det är fortfarande ett viktigt segment för de större tillverkarna.

Det finns en rad olika motorer att välja bland i en GLE men gemensamt för alla är att de är utrustade med en 4MATIC fyrhjulsdrift och en automatisk växellåda. Motorutbudet består av GLE 250, GLE 350, GLE 450, GLE 500e och värstingen AMG GLE 63 S.

Tjänstebilsföraren bör snegla på GLE 500e som är en hybrid av bensin och el med strax under 450 hästkrafter. Med cirka 30 kilometers räckvidd på el och låga CO2-utsläpp är hybridversionen av GLE ett lockande alternativ. Hybriden motsats, GLE 63 AMG, har en 5,5-liters V8-motor med hela 585 hästkrafter. Den accelererar 0-100 km/h på 4,2 sekunder – något för fartälskaren!

Med tanke på att GLE har en rad olika körlägen och motorer att välja bland varierar köregenskaperna något i de olika körlägena. Du kan välja mellan Slippery, Comfort och Sport.

”Bilen går bra i Comfort-läget, även om kraftigare stötar känns tydligt i chassit. Om du växlar till sportläget är bilen betydligt mer stabil men det påverkar körkvaliten något och hjulen återkopplar inte på ett önskvärt sätt. Det här är ingen sportbil, så du gör bäst i att köra i Comfort-läget.” – autoexpress.co.uk

Sajten whatcar.com tycker att den sexcylindriga dieseln 350 d är det bästa valet och påpekar att även om hybriden är snabb och mest miljövänlig haltar interaktionen mellan el- och bensinmotorn något.

”Körupplevelsen i en GLE är inte lika bra som prestandan. Den är tillräckligt bra för att tillfredsställa de flesta förare men till och med AMG-modellen får svårt att konkurrera mot den skarpa och snabba känslan du får i en Porsche Cayenne eller en BMW X5.”

Att GLE är en bra bil råder det ingen tvekan om, men förväntningarna och kraven på Mercedes är höga och GLE når inte upp i samma höjder som många andra premium-SUV:ar.

”GLE går bra på vägarna men den är ändå inte riktigt nära att konkurrera med de bästa modellerna i klassen som BMWs X5, Range Rover Sport eller Volvos XC90. Den har inte samma körupplevelse och dynamiska styrning som rivalerna.” – carmagazine.co.uk

Bäst går GLE på motorvägen, menar autocar.co.uk och skriver att ”motorns flexibla karaktär och långa växlingar ger en genuint avslappnande åktur på motorvägen och med potential till låga körkostnader”.

Den exteriöra designen präglas av ljuslyktorna som följer den strömlinjeformade designen och de tre grillarna under den stora Mercedes-loggan på fronten. Modellen är i stora drag en nydesignad M-klass, snarare än en helt ny SUV, vilket carmagazine.co.uk reagerat negativt på medan autoexpress.co.uk är mer positivt inställd.

”GLE är en M-klass med ett ansiktslyft, och det syns lite varstans. Interiören håller inte Mercedes sedvanliga höga standard med några udda detaljer som olämpligt material på växelspaken och tråkig plast på sina håll.”

”Den visuella designen är ett lyft. Mercedes har blandat sin karakteristiska kurviga design med proportionerna från föregångaren, vilket är en fördel för GLE:s exteriör.”

Tack vare GLE:s storlek blir utrymmet sällan ett problem. Det finns gott om plats såväl i framsäte som baksäte, både för ben och huvud – längre resor med en full bil är inget problem i en GLE. Föraren har heller inga problem att hitta en bekväm körposition.

”GLE är välutrustad med elektrisk justerbar förarstol, uppvärmda framsäten, klimatkontroll av hög klass, äkta läder och en stor färgskärm med bland annat satellit och Bluetooth.” – whatcar.com

Såväl whatcar.com som carbuyer.co.uk är överens om interiörens generellt goda kvalitet, även om båda sajterna faktiskt reagerar på infotainmentsystemet som enligt dem inte håller samma standard som den övriga inredningen. 

Det kommer inte som någon överraskning att GLE:s bagageutrymme också är föredömligt rymligt med 690 liters kapacitet med alla stolar uppfällda, vilket är bättre än flera rivaler i klassen. Det ska dock sägas att den som väljer hybridvarianten endast har ett bagageutrymme på 480 liter på grund av batteriets storlek. 

Tillförlitliga EuroNCAP har inte genomfört ett säkerhetstest på GLE men föregångaren ML fick full pott med fem stjärnor när den testades för ett antal år sedan. Även om dagens tester är mer rigorösa finns det ingen som tvivlar på att GLE är en säker bil då den är byggd på samma plattform som föregångaren.

Prisbilden för en GLE varierar enormt beroende på vilken motor du vill utrusta bilen med. Den billigaste, 250 d, är prissatt från 585 000 kronor medan värstingen AMG GLE 63 S kostar hela 1 233 000 kr. Även om körkostnaderna sjunker något i hybridmodellen är priset på strax under 800 000 kr fortfarande saftigt.

Rent prismässigt ligger GLE ungefär på samma nivå som dess närmsta konkurrenter, men det övergripande omdömet är att bilens egenskaper inte rättfärdigar priset.

”Tyvärr kan Mercedes GLE inte riktigt mäta sig med de mer framstående rivalerna i klassen. Det är en stor, tung SUV vars främsta egenskap är komfort men inte mycket annat. Rivalerna har mer utrymme, bättre teknik och en mer engagerande körupplevelse.” – autoexpress.co.uk

Med Mercedes varumärke medföljer också högt ställda förväntningar som tyvärr inte riktigt infrias när GLE ska utvärderas av Europas bilexperter. Men allt är som vi vet relativt. Även om den är gjord för en kräsen publik med större plånbok är GLE naturligtvis fortfarande en bra SUV – men känslan är fortfarande att den borde ha mer att ge och att Mercedes borde ha gjort den ännu bättre.

För en mittenplacering i vårt Europaindex för stora SUV:ar måste ses som ett nederlag för en tillverkare med Mercedes ambitioner.

Europaindex: 76,3 av 100 (ett snitt baserat på 14 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik