ANALYS: Hyundai Grand Santa Fe – rymligare än de flesta men på tok för dyr

Grand Santa Fe är som namnet avslöjar en större version av Hyundais populära SUV Santa Fe, som efter lanseringen strax efter millennieskiftet var en av Sveriges mest sålda SUV:ar. Den större varianten av Santa Fe överraskade positivt med en åttondeplats i vårt Europaindex, men prislappen oroar experterna.

Hur mycket större är den än sin syskonbil Santa Fe? Siffrorna 225 mm längre och 100 mm bredare hjulbas låter kanske inte som någon märkbar förändring men tack vare den ökade storleken kunde Hyundai faktiskt få in två extra baksäten på en tredje rad. Och Grand Santa Fe är praktiskt taget unik i att två vuxna får plats på denna tredje rad. Men med storleken har också priset höjts, och det rejält, frågan är om Grand Santa Fe motsvarar prislappen på vägarna.

Grand Santa Fe gör sannerligen livet enkelt för köparen. Det finns nämligen bara en valbar motor till bilen – en 2.2 CRDi diesel som levererar en riktigt hygglig acceleration med sina 200 hk och 440 nm. Och utrustar du den med en manuell sexväxlad låda istället för en automat (som är standard) så gör den här bjässen 0-100 km/h på under tio sekunder.

Vid körning finns det däremot fler valmöjligheter för föraren. Bilen kan köras i tre olika lägen – Comfort, Normal och Sport. En besvikelse för wheels.ae och många andra recensenter var dock att responsen och körupplevelsen inte skiljde sig nämnvärt beroende på vilket läge man körde i.

Den rejält tilltagna storleken gör dock inte att Grand Santa Fe ligger stadigt och mjukt på vägbanan – tvärtom, menar både autoexpress.co.uk och alltombilar.se.

”Trots mjuk fjädring går Grand Santa Fe hårt över vägskador, de höga 19-tumshjulen fyller kupén med ljud och styrningen saknar allt vad känsla heter. Bilen går visserligen att ställa i tre lägen, men i varken sport, komfort- eller normalläge filtrerar styrservon obönhörligen bort närvarokänslan.” – alltombilar.se

Sajten autoexpress.co.uk är av samma åsikt och lägger till:

”Det hjälper inte heller att styrningen är ganska vag. Santa Fe har Hyundai's Flex Steer-system, vilket gör det möjligt för föraren att variera styrningen något, men i normal körning är skillnaderna mellan de tre inställningarna knappt märkbara.”

En som är mer positiv är biljournalisten från vibilägare.se som visserligen håller med om den knappa påverkan från de olika körlägena men menar ändå att Grand Santa Fe bjuder på en bekväm åktur.

”Även åkkomforten är bekväm, trots 19-tumshjulen, men bullret från däcken mot den grövre asfalten är dessvärre pinande högt. […] Tunga högbyggen brukar inte vara särskilt förtjusta i krokiga vägar och Grand Santa Fe är inget undantag, men även om det lyser igenom att bilen är en pjäs på två ton går den tryggt och stabilt.”

Föga förvånande är Grand Santa Fe inte en av de mer bränslesnåla SUV:arna. Men så väger också den nästan fem meter långa bilen runt två ton – vilket gör att den uppskattade förbrukningen på 7,0 l/100 km inte är så pjåkig. 

Hyundai har gjort designmässiga framsteg de senaste åren och Santa Fe var en av de första modellerna som gavs en ny, fräsch design av den koreanska tillverkaren. Grand Santa Fe har en rejäl front som är utrustad med stora LED-ljuslyktor och en stor grill som bidrar till bilens kraftiga utseende. Men alla är inte övertygade om modellens design – särskilt inte interiören.

”Tyvärr är interiören inte lika imponerande som bilens utrymmen. Interiören är identisk med den i en helt vanlig Santa Fe, som ärligt talat börjar kännas något utdaterad och förlegad. Det senaste året har Hyundai verkligen tagit sig i kragen när det kommer till kvalitetskänsla och välgenomtänkta kontroller. Att byta en Ioniq till en Grand Santa Fe känns som att färdas bakåt i tiden.” – högstaväxeln.se

Bilen har utrustats till tänderna men eftersom bilen bara säljs i ett utförande kan ingen utrustning väljas bort. Glastak, navigator, parkeringsassistens, xenonlyktor och reservhjul är användbara tillbehör men bristen på flexibilitet kan i många fall bli en nackdel för Hyundai.

Utrymmet är det dock inget fel på – för såväl passagerare som bagage. Dessutom är sätena bekväma vilket gör att Grand Santa Fe passar utmärkt för långresor, tack vare både storlek och god komfort.

”Här får man ordentligt med utrymme. Den andra sätesraden kan skjutas i längdled vilket gör den tredje och bakersta raden användbar. När stolarna inte används fälls de ner i golvet och i femsitsigt utförande rymmer bagageutrymmet 634 liter.” – alltombilar.se

Ursprungsmodellen av Santa Fe fick fem stjärnor av EuroNCAP när årsmodellen från 2012 säkerhetstestades. Bilen inkluderar sju airbags och ett starkt, stryktåligt skal men saknar dock viss säkerhetsutrustning som autobroms och adaptiv farthållare. Med detta sagt får Grand Santa Fe ändå full pott säkerhetsmässigt.

Men så kommer vi till prislappen igen. Det höga priset på 499 000 kronor förpliktigar och beror säkert till stor del på den tilltagna utrustningen. Men eftersom det inte finns något svängrum på varken utrustning eller motorval finns det heller inget svängrum på priset.

”Grand Santa Fe är en tämligen trevlig bil. Problemet är att den enbart säljs full av utrustning, vilket får priset att springa i väg. Dessutom saknas flera viktiga säkerhetssystem och spjutspetstekniken lyser med sin frånvaro. I dag krävs mer för att spela i högsta ligan.” – alltombilar.se

Allt om bilar är inte ensamma om den åsikten. De flesta experter är överens om att de förväntar sig mer av en bil som kostar en halv miljon kronor. Och det är svårt att bortse från det faktum att det höga priset diskvalificerar många barnfamiljer från att köpa bilen – och det är just familjer som är den primära målgruppen här.

”Santa Fe har kommit långt sedan lanseringen för många år sedan, men detsamma gäller också priset. Det är ett problem för Hyundai att priset på Santa Fe nosar på Audi Q5 och BMW X3, som båda erbjuder betydligt mer premiumkänsla och status.” – autoexpress.co.uk

Hyundai Grand Santa Fe är tillverkad för att vara en rymlig familjebil. Att de medföljer kompromisser på exempelvis köregenskaper må så vara men när priset sticker iväg så pass mycket är det svårare att acceptera bilens brister. Massor av utrustning och föredömlig rymlighet räcker en bit – men långt ifrån hela vägen.

Europaindex: 77,7 av 100 (ett snitt baserat på 14 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik