ANALYS: Volkswagen Touraeg är en SUV att räkna med

Volkswagen lanserade Touareg år 2003 med ambitionen att ta upp kampen på SUV-marknaden med bland annat Mercedes och BMW. Modellen blev snabbt populär och har haft ett stark ställning på marknaden sedan dess. Men det blev bara en överraskande elfteplats för Touareg i vårt Europaindex – trots positiva omdömen från experterna.

Touareg har sålt bra i det konkurrensutsatta SUV-segmentet och har haft en sådan framgång att den räknas in bland de mest sålda bilarna SUV:arna i världen. Däremot har den konstigt nog inte haft samma framgång i Sverige.

Bilen är byggd på Volkswagengruppens plattform MLB-Evo, vilket ger modellen ett nära släktskap med bland annat Audi A8, Audi Q7 och Porsche Cayenne. Men Volkswagens identitet skiljer sig markant från de nyss nämnda varumärkena och urskiljer sig genom att erbjuda ett prisvärt alternativ till de mer luxuösa SUV:arna i premiumsegmentet.

Volkswagen tillverkar Touareg med fyra olika motoralternativ.

  • En V6 diesel med 228 hk
  • En V6 bensin med 335 hk
  • En V8 diesel med 415 hk
  • En plug-in hybrid med 362 hk

Touareg är utrustad med fyrhjulsdriften 4MOTION som tillsammans med ett speciellt program för offroad-körning ska ge Touareg en bra mix mellan en person- och en terrängbils egenskaper. Av testarna att döma har de lyckats med just detta.

”I körning känns Touareg skonsam och smidig på ett sätt som inte förväntas av en bil i den här storleken. Styrningen känns nästan läskigt bra. Här har verkligen Volkswagens ingenjörer överträffat sig själva genom att ge Touareg en skarp och exakt styrning med samma precision som i en VW Golf. Det är svårt att hitta en stadsanpassad off-roader som är lika prisvärd och övertygande.” – autocar.co.uk

Stora ord från autocar.co.uk, men alla är inte lika överens om att Touareg besitter så förträffliga köregenskaper. Den brittiska sajten autoexpress.co.uk anser att styrningen snarare är medelmåttig och att körglädjen är något bortprioriterad.

”Trots att Touareg bygger på samma plattform som Porsche Cayenne, Bentley Bentayga och Lamborghini Urus, är det tydligt att VW har prioriterat komfort snarare än köregenskaperna.”

Även alltombilar.se skriver under på kritiken: ”Visst är det trevligt att kryssa fram i en Volkswagen Touareg – men det går inte att beskriva det som någon speciellt rolig upplevelse.” Överlag är dock de europeiska biljournalisterna positiva till Touareg och tar upp flera egenskaper som talar till modellens fördel.

  • ”Den går mjukt även under hård acceleration och är praktiskt taget helt tyst på motorvägen” – whatcar.com
  • ”Bilen känns förbluffande lätt att hantera samtidigt som komforten är av högsta klass.” – vibilägare.se

Det förekommer kritik mot den, enligt vissa, något tråkiga körupplevelsen och även den standardiserade automatiska växellådan får sig en känga av whatcar.com som önskar sig mer av den åttaväxlade lådan. Men det övergripande intrycket är att testarna är positivt inställda till Touareg, som är både kraftfull och smidig, trots sin storlek.

En sak som inte går att ta miste på med Touareg är storleken. Den är en riktig bjässe! Trots att 100 kg har bantats bort från totalvikten på drygt två ton har den senaste generationens Touareg blivit större än den föregående modellen.

Den exteriöra designen finns det inte så värst mycket att säga om. Både autocar.co.uk och alltombilar.se tycker att designen är modern utan att egentligen säga särskilt mycket. Däremot får interiören mycket ros av flera av experterna, till exempel autoexpress.co.uk:

”Touaregs interiör håller hög klass med en modern layout och kvalitetsmaterial. Det ser inte bara bra ut, det är också fullt av praktiska funktioner och detaljer. Du ser snyggt läder nästan var du än tittar med detaljer av metall och högkvalitativ plast.”

Den svenska sajten vibilägare.se är också positiv till interiören men skriver dock att den moderna förarmiljön är på gott och ont.

”Knappar och rattar har fått stryka på foten för en stor pekskärm mitt på instrumentbrädan. Skärmen är så kraftigt vinklad mot föraren att det från passagerarplats kan vara svårt att se vad där står. Idén att en co-driver skulle sköta pekandet och svajpandet under körning fungerar därför dåligt i nya Touareg.”

Den luftiga kupén tillsammans med det stora glastaket gör att det är lätt att trivas i en Touareg, skriver alltombilar.se, och det råder ingen tvekan om att det är gott om plats för både passagerare och bagage. 697 liter i standardutförande och 1 642 liter med sätena nedfällda rymmer Touaregs bagageutrymme.

Tack vare utmärkt komfort och utrymme är Touareg också en uppskattad bil för långresor. ”Det här är bilen för dig som hatar att åka trångt. Framstolarna är bekväma med många justeringsmöjligheter, ventilation samt ryggmassage.”, skriver vibilägare.se.

Touareg fick visserligen maximala fem stjärnor i EuroNCAP:s säkerhetstest men det är ett test som har flera år på nacken. Men Volkswagen har gott renommé när det kommer till säkerhet och grundsäkerheten med upp till nio krockkuddar plus möjlighet för extra valbar säkerhetsutrustning gör att vi kan känna oss trygga.

Något som däremot ska tas i beaktning är att Touareg är en förlorare i det nya bonus-malussystemet som innebär skattehöjningar för bilar med högt utsläpp av koldioxid. Skattesummor på över 10 000 kronor per år är att vänta för en nyregistrerad Touareg. Ytterligare ett minus är att Touareg inte går att få som sjusitsig – till skillnad från konkurrenter som BMW X5, Audi Q7 och Volvo XC90.

Nypriset på runt 525 000 kronor är naturligtvis mycket pengar men för pengarna får du en riktigt rymlig och bra familje-SUV, som dessutom kommer relativt välutrustad i standardutförande. 

Det är svårt att urskilja några tydliga svagheter hos Touareg, förutom whatcar.com's kritik mot styrningen och växellådan, som de visserligen var tämligen ensamma om. Volkswagen har lagt sin Touareg på en nivå precis under de mer premium-präglade SUV:arna och gör det bra. Kvalitén skiljer sig något från några av de vassa konkurrenterna – men det gör också priset!

”Det finns mycket att tycka om hos Touareg och det är uppriktigt svårt att hitta något att kritisera […]. Den är inte lika vass i responsen som hos BMW X5 och har inte samma terrängegenskaper som Land Rover Discovery. Men Touareg erbjuder en annorlunda snarare än mindre komplett SUV, och den är precis vad många behöver eller vill ha.” – autocar.co.uk

Touareg hamnade på en överraskande låg elfteplats i vårt Europaindex för stora SUV:ar men det är snarare ett kvitto på att det råder oerhört tuff konkurrens på SUV-marknaden idag. För Touareg är definitivt en SUV att räkna med!

Europaindex: 74,1 av 100 (ett snitt baserat på 11 tester).

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik