ANALYS: Renault Koleos tillför inget nytt

Renault Koleos lanserades i Sverige år 2011 i syftet att erbjuda marknaden en större SUV med premiumkänsla – utan att låta priset skena iväg. Lyckades Renault med sin målbild? Plats 13 av 16 i vårt Europaindex avslöjar att svaret dessvärre verkar vara nej.

Idag är det den andra generationens Koleos som rullar på vägarna och den är baserad på Renaults och Nissans gemensamt utvecklade plattform Common Module Family, som återfinns i bland annat i Renault Kadja och Nissan X-Trail. I Renault-familjen är det bara Espace som är större bland personbilarna men trots det har det stora utrymmet inte använts till ett valbart sjunde säte.

Trots Renaults franska ursprung är Koleos i mångt och mycket en asiatisk bil, med en liten designtouch från sitt hemland. Den är byggd i Sydkorea och delar inte bara plattform med Nissan X-Trail utan är i stort sett baserad på Nissans storsäljande SUV.

Koleos kommer med två olika valbara motoralternativ men valmöjligheterna slutar där – för det är diesel som gäller för hela slanten. Motoralternativen består av en 1,6 liters dCi med 130 hk och en 2,0 dCI med 175 hk. Den senare varianten finns med både fyrhjulsdrift och automatiskt växellåda som tillval.

Som tidigare nämnt påminner Koleos mycket om sitt ”syskon” Nissan X-Trail, vilket gör att jämförelserna de emellan blir ofrånkomliga. Sajten vibilägare.se menar att Koleos visar på stora komfortfördelar jämfört med X-Trail men är inte lika förtjust i körupplevelsen i stort.

”Detta är inte bilen för den som söker körglädje och närvaro bakom ratten. Koleos försöker snarare filtrera bort så mycket vägkänsla som möjligt. Styrningen är vag och chassibalansen klart understyrd med tydliga karossrörelser. Koleos manar till en avslappnad körstil, vilket passar biltypen.”

Att den lätta och något sviktande styrningen inte är till Koleos fördel är alla recensenter tämligen överens om, även om whatcar.com menar att en lätt styrning inte behöver vara av ondo.

”Den lätta styrningen gör det enkelt att manövrera bilen i stadsmiljö och på motorvägen är det inga problem att hålla fil. Men för att kunna köra Koleos med självförtroende på en sämre väg skulle lite mer feedback i styrningen vara välkommet.”

Av experterna att döma är instegsdieseln med 1,6-motorn det bästa valet. Den gör Koleos något lättare i steget och också bidrar till en något bättre styrning. Även om Koleos inte är en särskilt törstig bil för sin storlek (förbrukning på 4,6 l/100 km) så är 1,6 dCi mer sparsam än 2,0:an.

Tillsammans med den vaga styrningen bidrar den höga körpositionen till att Koleos ”inte är direkt rolig att köra” som autoexpress.co.uk uttrycker det. Renault kan dock glädjas åt att omdömet är betydligt mer positivt när det kommer till inredningen och dess praktiska egenskaper.

Med sina 4,6 meter är Koleos längre än den genomsnittliga moderna SUV:en. Därför är det som tidigare nämnt en överraskning att modellen inte går att få med sju säten. Istället har utrymmet för de befintliga passagerarna prioriterats, vilket också märks. Bara de allra längsta skulle ha problem att få plats i en Koleos.

”Koleos är en rymlig suv med ett generöst baksäte. Även bagaget är väl tilltaget och sväljer 579 liter. Men medan konkurrenterna i klassen kan erbjuda sju sittplatser hänvisar Renault till minibussen Espace.” – vibilägare.se

Exteriört påminner Koleos en hel del om Nissan X-Trail, men de delar ju trots allt samma plattform. Trots likheterna har Renault ändå hittat egna kännetecken när det kommer till designen.

”Renault har sin egen karaktäristiska stil med linjer som kombinerar en sportig look med en lyxig och mer premium känsla. Fronten domineras av en stor Renault-diamant i mitten omgiven av en horisontell kromad grill.” – autoexpress.co.uk

Tillverkarna har lagt ner mycket av krutet på interiören, vilket uppskattas av recensenterna. Sätena är bekväma, utrymmet är utmärkt och även bilens utrustning och tillbehör får ros av bland annat whatcar.com.

”Vi har inga problem med kvaliteten på Koleos interiör. Majoriteten av plast är snyggt designad och känns bra. Alla versioner av bilen tillverkas med flott läder på växelspaken och på mittkonsolen.”

Andra, som autoexpress.co.uk, är ännu mer positiva och menar att det förmodligen är den bästa interiören du hittar i en Renault. Satsningen på interiören istället för sju säten verkar ha gått hem!

Säkerhetsutrustningen varierar något beroende på vilken utrustningsnivå som väljs – Zen eller Intens. I den billigare Zen är den mesta säkerhetsutrustningen inklusive autobroms standard. Intens kommer med tillägg som automatisk hel/halvljus, backkamera och dödavinkelvarnare. EuropNCAP ger Koleos toppbetyget fem stjärnor av fem möjiga, även om det finns mer jobb att göra i skyddet av fotgängare.

Prislappen för en Koleos börjar på 259 900 kronor och kan stiga upp till 329 900 kronor om du väljer en Intens med tvålitersdiesel, automat och fyrhjulsdrift. Det är priser som ligger inom tjänstebilsförarnas 7,5 basbelopp.

Den blygsamma trettondeplatsen i vårt Europaindex för stora SUV:ar vittnar om att experterna inte kan bortse från den körupplevelse som närmast kan beskrivas som ’tråkig’. Priset, komforten och utrymmet gör ändå att Koleos har en plats på marknaden, menar vibilägare.se.

”Koleos tillför inget nytt till bilindustrin, men den adderar ändå ett mervärde för suv-köparna. Här finns en rymlig och komfortinriktad storsuv till ett vettigt pris”

Men i slutändan hamnar Koleos på en bottenplacering av en anledning – den är inte tillräckligt bra och autocar.co.uk, som inte ens charmades av interiören, menar att det finns bättre alternativ för SUV-köparna.

”För oss är interiören, dess funktionalitet och körkvaliteten inte riktigt där de borde vara. Att det är en stor SUV som är hyfsat trevlig att titta på och inte orimligt prissatt gör fortfarande Koleos till en hygglig bil – men inte i närheten av den bästa.”

Europaindex: 73,8 av 100 (ett snitt baserat på 13 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik