ANALYS: Range Rover är toppklass rakt igenom

Förmågan att ligga i framkant när det gäller både flott inredning och kraftfull prestanda har gjort Range Rover till en populär bil för de med lite större budget. Även om Range Rover fick nöja sig med en fjärdeplats i vårt Europaindex råder det ingen tvekan om att detta är en SUV i absoluta toppklass.

Den mäktiga SUV:en Range Rover från brittiska Land Rover (numera Indien-ägt) är en klassiker som är synonym med lyx och kvalitet. Originalmodellen av Range Rover byggdes redan 1970 och var på många sätt den första riktiga SUV:en.

Idag ses Range Rover snarare som en lyxig SUV än en bil med de fantastiska terrängegenskaper som den faktiskt besitter. Men den nya, mer urbana målgruppen till trots har Range Rover alltid sett det som sin uppgift att tillverka en av de mest kapabla terrängbilarna på marknaden.

Precis som många andra bilmodeller har Range Rover vuxit genom åren och den senaste generationen är också den största. Den mäter 5 meter lång, 2,2 meter bred och drygt 1,8 meter hög. Trots det har modellen blivit betydligt lättare – hela 400 kg faktiskt. Genom att hela bilen numera byggs i aluminium kunde Range Rovern bantas ner. Men vi pratar fortfarande om en bjässe till bil med en totaltvikt på cirka två ton.

Du kan välja mellan tre olika motoralternativ – en V6:a och två V8:or. Instegsmotorn är den mindre V6-dieseln med 340 hk och 600 Nm som gör 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder och har en toppfart på strax under 210 km/h. För den som vill ha en maximal prestanda från sin Range Rover rekommenderas den bensindrivna V8:an. Med sina 0 till 100 på 5,1 sekunder skrämmer den till och med vissa sportbilar.

Att Range Rover är en riktigt bra bil att köra är inte särskilt överraskande, och det är idel lovord från samtliga testare!

”Bilen är en dröm att resa i. Tack vare luftfjädringen svävar man mjukt fram som på små moln. Ljudkomforten är fenomenal, varken vindtjut eller buller från hjulen lyckas leta sig in i kupén.” – alltombilar.se

Trots storleken är Range Rover långt ifrån en klumpig bil, vilket såväl whatcar.com som autoexpress.co.uk vittnar om. Även om den senare sajten påpekar att Range Rover både är tyngre och något långsammare än några av konkurrenterna.

”Ingenjörerna från Land Rover ska dock hyllas för Range Rover är en riktigt bra bil att köra och bilens storlek drabbar inte hanteringen. Den är också imponerande tyst, oavsett vilken motor du väljer och den smidiga 8-växlade automatväxeln bidrar till en avslappnad körupplevelse.” 

”Du glömmer inte direkt bort att du kör en två ton tung SUV men bilen är smidigare än vad du förväntar dig. Styrningen är exakt och bilen är lätt att hantera på vägen.” – whatcar.com

För den som vill ge sig ut på mer äventyrliga vägar kan Range Rover stoltsera med utmärkta terrängegenskaper, som vi tidigare nämnt. Fyrhjulsdriften tillsammans med en rad olika körlägen gör Range Rover till precis den anpassningsbara terrängbil som man förväntar sig.

”Range Rover har designats för att klara förhållanden som bara hittas på månen, så inte ens de värsta vägarna utgör något problem. Alla varianter av bilen har tvärbunden luftfjädring som standard, vilket ger en blandning av smidig körning och kroppskontroll som få premiumbilar kan matcha, än mindre någon annan SUV.” – whatcar.com

Men driftkostnaderna kan lätt skena iväg. Vikten tillsammans med de kraftiga motorerna bidrar till de lite högre driftkostnaderna, men som carbuyer.co.uk beskriver det: ”det är nog ingen som köper en Range Rover för att spara kronor och ören.

För den som vill ha en grönare variant av Range Rover finns det en plug-in hybrid att tillgå. Hybridversionen heter P400e och kombinationen av en fyrcylindrig 2.0-litersmotor med en elmotor ger runt 400 hk och 640 Nm. Elmotorn i P400e kan rulla cirka 50 kilometer utan utsläpp på en full laddning.

Med sin kraftiga storlek och snygga design så är Range Rover svår att missa när den glider förbi. Men även om bilens storlek är det som sticker ut mest är det faktiskt Range Rovers interiör som gör den till en tidlös klassiker.

”När du sätter dig i de lädertäckta, uppvärmda, elektriskt justerbara och masserande sätena och tar in den lyxiga omgivningen är det svårt att inte bli imponerad.” – autocar.co.uk

Hela inredningen är av absolut högsta klass och Range Rover lyckas dessutom kombinera det med ett väl tilltaget utrymme. I standardutförande rymmer bagageutrymmet 909 liter och utrymmet för passagerarna är också föredömligt.

”Utrymmena inne i bilen är mycket väl tilltagna och man behöver aldrig trängas. Inredningen håller världsklass, här är det bara att njuta av fina material och en sofistikerad känsla för detaljer som ger Range Rover en särprägel.” – alltombilar.se 

Med en förstaklassig inredning är det ingen överraskning att Range Rovers passar bättre än de flesta för långresor. Tack vare att alla varianter har 20 olika sätt att justera förarsätet och en minnesfunktion för att komma ihåg olika körpositioner är Range Rover också en av de bekvämaste bilarna i klassen.

”Bilkupéer blir inte lyxigare än så här: det är ett hantverk av extremt hög standard och allt du ser och berör är av absolut högsta klass. Det finns mer än tillräckligt med utrymme för två vuxna att sträcka ut benen – och det är till och med osannolikt att tre vuxna klagar över långa resor tack vare utrymmet för ben och huvud.” – whatcar.com

Range Rover fick maximala fem stjärnor i säkerhetstestet som utfördes av EuroNCAP år 2012. Dock var säkerhetstestarna inte lika förtjusta över bilens resultat när det gällde kollision med fotgängare, men utmärkta resultat på övriga delar resulterade likväl i ett toppbetyg.

Men som vi alla vet kommer ett vrålåk av det här slaget till ett pris – ett högt pris. Från 969 000 kronor kostar instegsmodellen men för den som vill ha ännu mer av högklassiga motorer och högklassig utrustning finns det varianter i ännu högre prisklasser.

Är den värd pengarna då? Visserligen har både whatcar.com och autocar.co.uk tagit upp det höga priset som ett minus i deras summering, men samtidigt beskriver båda sajterna att det är en av de bästa bilarna du kan hitta på marknaden.

”En unik modell. Range Rover är en värdig konkurrent till alla konventionella premiumbilar på marknaden och har en bredare repertoar än nästan alla.” – whatcar.com

”Range Rover är så otäckt nära att vara fem stjärnor på varje plan. Det är en av de mest imponerande bilarna vi har kört de senaste årtiondet och ju längre tid du tillbringar i den, desto mer rättfärdigas priset.” – autocar.co.uk

Den något slitna klyschan ’smakar det så kostar det’ stämmer sannerligen när det gäller Range Rover. För Range Rover är helt enkelt toppklass rakt igenom – och så omfattande och genomgående kvalitet kostar pengar. Men om plånboken tillåter ett köp finns det få SUV:ar som kommer göra dig lika nöjd som en Range Rover.

Europaindex: 84,1 av 100 (ett snitt baserat på 19 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik