ANALYS: Tesla Model X når inte samma höjder som sitt syskon

Föga överraskande toppade Tesla Europaindex för elbilar när Tesla S sopade banan med rivalerna på elbilsmarknaden. Model X, som är Teslas elbils-SUV, får inte lika mycket ros och får nöja sig med en femteplats.

Tesla Model X är relativt ny på marknaden då den fullskaliga produktionen startade 2016. Modellen går att få i olika varianter beroende på hur stark elmotor som önskas och tillsammans med S-modellen blir de hajpade amerikanska bilarna allt vanligare på vägarna. Tesla ligger verkligen i framkant i utvecklingen av elbilar och det är svårt att inte bli bländad av Model X både lyxiga och maffiga framtoning.

Det som sticker ut mest hos Tesla Model X är accelerationen. Med sina kraftiga elmotorer gör bilen 0-100 på mellan 2,9 till 5 sekunder vilket imponerar med tanke på modellens storlek och tyngd.

”Kraften kommer ögonblickligen när jag trycker på gasen i botten på nya Tesla Model X och accelerationen är brutal.” – alltombilar.se

”Det är framför allt accelerationen som skiljer Tesla åt från andra elbilar. Om du väljer uppgraderingen ’Ludicrous Speed’ på P90D-modellen tar den dig från 0 till 100 på 3,2 sekunder.” – whatcar.co.uk

Model X är en rejäl bil, både invändigt och utvändigt. Den är fem meter lång och 2,3 meter bred och kan möbleras med upp till sju säten. Kanske är det storleken och den efterföljande tyngden som gör att flera recensenter inte är helt nöjda med styrningen. Den brittiska sajten autocar.co.uk beskriver styrningen som ”trög” och det skriver också svenska alltombilar.se under på.

”Styrningen upplevs som rätt seg. Man får vrida mycket på ratten och räkna med att det tar lite tid att vända runt den stora bilen i kurvorna”

Det som Model X förlorar i flexibilitet vinner den däremot i stabilitet, vilket whatcar.co.uk påpekar.

”Teslas lågmonterade batteri och luftfjädring gör den behagligt stabil och sportbilsliknande. Denna kontroll kommer emellertid på bekostnad av körkomfort; du vet när du kör över ett farthinder eller över en grov yta”

När bilen kräver mindre manövrering, som vid längre sträckor på motorväg exempelvis, är det samlade intrycket att Model X är en mycket behaglig bil att köra. Precis som syskonbilen och klassettan Model S.

”På motorvägen är Model X en extremt avkopplande bil att färdas i” skriver autocar.co.uk,  som lyfter fram modellens tysta framdrivning, ljudisolering från vind och däck samt interiörens komfort.

Med en insida som har en påtaglig flexibilitet (sju stolar á tre rader får gott och väl plats) så finns det inte mycket att klaga på när det gäller interiörens praktiska delar.

”Tack vare det stora utrymmet och den tysta och smidiga körupplevelsen är Model X en mycket bra bil att resa i.” – autoexpress.co.uk

Även carmagazine.co.uk och alltombilar.se skriver under på modellens praktiska färdigheter – både när det gäller passagerare och lastutrymme.

”För passagerare är utrymmet imponerande, även om den tredje stolsraden i praktiken blir en barnzon”

”Model X bjuder också på ett riktigt bra lastutrymme – den sexsitsiga versionen uppges kunna lasta upp till 2 180 liter.”

Trots Model X’s något rymdskeppsliknande (och för många väldigt tilltalande) yttre så är inte alla recensenter lika begeistrade med designen invändigt.

”Designen är ordinär och du hittar inte samma elegans som i en Mercedes, trots att det är samma delar som används” skriver autocar.co.uk.

När det gäller universalskärmen precis till höger om ratten går åsikterna isär. Den är å ena sidan praktiskt (och stor!) men då skärmen endast fungerar via en touch-funktion har autocar.co.uk en poäng i att den brister i användarvänlighet.

”Centralskärmen är lätt att använda […] men att göra det när man färdas i bilen är svårare. Det saknas helt knappar i bilen och det är frustrerande att behöva vänta på att skärmen ska startas igång när man vill sätta på luftkonditioneringen direkt”

När vi redogör för Model X’s design går det inte att bortse från de läckra men tämligen opraktiska bakdörrarna. Inte helt olikt två falkvingar som breder ut sig öppnar sig bakdörrarna uppåt för att sedan ta plats på taket. Definitivt iögonfallande.

Det finns kritik kring tidsåtgången vid dörröppning och att problem kan dock uppstå i trånga garage med låg takhöjd då öppningen till insteget blir i minsta laget. Dessutom förhindrar bakdörrarnas utformning möjligheten att montera takbox, något som vi svenskar gillar.

Räckvidden för en Model X varierar beroende på vilken typ av elmotor som driver bilen men ett fullt laddat batteri kommer ta dig någonstans mellan 380 till 475 kilometer. Under en jämn och lugn åktur kan man förvänta sig en räckvidd som håller vad den lovar – men i vanliga fall får man räkna med att dra av mellan 50 och 80 kilometers räckvidd. Model X är också en av få elbilar som kan utrustas med dragkrok, något som tilltalar många kunder. Men om man utnyttjar dragmöjligheten så reduceras givetvis räckvidden avsevärt.

Med ett högt pris kommer också höga krav. För med ett nypris på mellan 960 000 och 1 300 000 kronor så blir den ännu outvecklade infrastrukturen för laddstationer alltjämt ett problem för Tesla (och övriga elbilar). Samtidigt kostar en full laddning i runda slängar endast 200 kronor och med Teslas ”supercharger” tar det bara en timme att ladda batteriet fullt.

Tesla Model X har ännu inte testats av Euro NCAP men syskonmodellen Model S fick fem stjärnor, full pott efter säkerhetstesterna 2014. Det finns med andra ord fog för antagandet att Model X är minst lika vass som Teslas mindre modell.

Femteplatsen för Model X på Europaindex för elbilar vittnar om att Europas biljournalister är aningen kluvna till Teslas elbils-SUV. Syskonmodellen Tesla Model S toppade listan för elbilar. Vad saknar då Model X?

Många recensenter var inne på samma spår när det gällde styrningen som beskrevs som trög med dålig feedback. Och med tanke på det höga priset och Teslas tidigare framgångsrika modeller bedöms förmodligen Model X efter en lite annan måttstock än andra modeller i elbils-klassen – därmed också det lägre betyget. 

Europaindex: 77,6 av 100 (ett snitt baserat på nio tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik