ANALYS: Mercedes C 350e räcker inte hela vägen fram

Den populära C-klassen från Mercedes utökades med en plug-in hybrid sedan några år tillbaka när C 350e presenterades. När Europaindex för plug-in hybrider sammanställdes blev det en tredjeplats för C 350e – vi har tittat närmare på varför modellen inte nådde ända fram.

Mercedes har sedan en tid tillbaka namngett sina hybridbilar med prefixet ”e” istället för det mer skrikiga ”PHEV”. Det som inte har ändrats i C 350e är karaktärsdragen som gjort just C-klassen till en uppskattad bil. C 350e har tack vare sin status som miljöbil med medföljande skatteförmåner också blivit ett populärt val bland tjänstebilsförarna. Dessutom kan modellen stoltsera med de lägsta siffrorna för utsläpp bland alla modeller hos den tyska biljätten.

Vad får du för bil om du väljer en Mercedes C 350e? I egenskap av en Mercedes C-klass finns det lite av en kvalitetsstämpel redan där. Men biljournalisternas körupplevelser av C 350e vacklar något. Så här skriver sajten carbuyer.co.uk:

”Trots löftet om en grym prestanda känns C 350e aldrig särskilt snabb. Och när du testar bensinmotorn lite hårdare så får du inte den leverans du förväntar dig. Men vid lägre hastigheter är motorn tyst och väl isolerad samtidigt som den automatiska växellådan och elmotorn fungerar bra tillsammans.”

”Tyvärr är körupplevelsen inte så intressant som man kan tro. Drivlinan känns bra men det tillhörande ljudet är inte lika angenämt.”

Även autocar.co.uk skriver under på synpunkterna kring körupplevelsen. De anser att styrningen känns ”gummiliknande” och att väghållningen kunde varit bättre.

Samtidigt hävdar autoexpress.co.uk att hybriduppsättning passar Mercedes C-klass bättre än BMW 3-serien och att C 350e är en utmärkt bil att köra – trots några brister. Så åsikterna går isär något även om helhetsintrycket är att körupplevelsen inte nådde upp till de rättmätigt högt ställda förväntningarna.

Mercedes är kända för att lägga manken till när det gäller designen och C 350e är inget undantag. ”Interiören är behaglig och solid i en exklusiv stil”, skriver autocar.co.uk och det skriver också carbuyer.co.uk under på.

”Den snygga och bekväma inredningen är en av modellens mest framstående fördelar. C-klassens inredning har mer karaktär än BMW 3-serien och gör att konkurrenter som Volvo V60 Twin Engine känns daterad i jämförelse”

C 350e har i egenskap av C-klass alla kvalitéer som det för med sig och är praktiskt taget identisk med andra bilar i samma klass. Det enda som störde recensenterna var infotainment-skärmen bredvid ratten.

”Vi är dock inte förtjusta i den standardiserade infotainment-skärmen på sju tum. Den ser lite föråldrad ut och omges av en stor svart ram” – carbuyer.co.uk

Tyvärr håller inte bagageutrymmet samma mått som designen. Flera recensenter saknar tillfredsställande bagageutrymme och pekar på att C 350e på den här punkten är betydligt sämre än rivalerna i samma prisklass.

”Det stora batteriet gör att bagageutrymmet i C 350e minskar från 480 till 335 liter jämfört med en vanlig C-klass – det är betydligt sämre än hos BMW:s motsvarighet” – autoexpress.co.uk.

Sajten carbuyer.co.uk instämmer och menar att det begränsade utrymmet sammantaget är modellens främsta nackdel.

Modellen är utrustad med en turboladdad 2,0-liters motor som genererar 208 hästkrafter. Tillsammans med sin elektriska motor kommer C 350e upp i runt 275 hästkrafter, vilket är mer än både BMWs och Volvos motsvarande hybrider. Med en tid på 5,9 sekunder från 0-100 är faktiskt C 350e klassledande.

Men räckvidden från elmotorn håller inte riktigt vad den lovar, har flera recensenter upptäckt. 30 kilometer är den utlovade räckvidden på ett fulladdat batteri men såväl autocar.co.uk som automobilemag.com har vid tester märkt att räckvidden är klart mindre än de utlovade 30 kilometrarna.

”Mercedes hävdar en räckvidd på 30 kilometer på ett fulladdat batteri men under vårt test räckte motorn endast 19 kilometer vid en blandning av stadskörning och landsväg. Det är en klen räckvidd och både Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV dubblar den siffran.”

Det här är inte bara ett problem för Mercedes eller just C 350e. Precis som med de flesta andra plug-in hybrider är det bäst att ta den officiella siffran för räckvidd med en nypa salt, påpekar carbuyer.co.uk. Att ladda batteriet på en C 350e tar allt mellan två och sex timmar beroende på vilken typ av strömkälla du använder dig av.

C-klassen från Mercedes får fem stjärnor i EuroNCAP:s säkerhetstest med särskilt bra betyg till skydd av förarsätet. Just C 350e har inte testats av EuroNCAP ännu men Mercedes har rimligtvis (och förhoppningsvis) inte kompromissat med säkerheten till hybridversionen.

Att Mercedes C 350e är en bra hybridbil råder det ingen större tvekan om men är den värd den relativt dyra investeringen? Med ett nypris på runt 485 000 kronor kan det bli svårt att övertyga en köpare om fördelen med C 350e i jämförelse med exempelvis BMW och Volkswagens hybrider. Dessutom är det svårt att bortse från att räckvidden för elmotorn inte håller samma nivå som de nyss nämnda konkurrenterna och logiskt nog hamnar C 350e precis bakom Passat GTE och BMW 330e i Europaindex för plug-in hybrider. Mercedes C 350e räcker alltså inte hela vägen – på mer än ett sätt.

Samtidigt, för någon som främst kör korta sträckor och tilltalas av en snygg och lyxig sedan med låg bränsleförbrukning är C 350e fortfarande en riktigt schysst plug-in hybrid.

Europaindex: 79,5 av 100 (ett snitt baserat på elva tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik