ANALYS: Hyundai hittar rätt med sin Ioniq plug-in hybrid

När Ioniq för första gången lanserades för två år sedan blev det starten på den koreanska tillverkarens satsning på miljöbilar. Sommaren 2017 presenterades Ioniq plug-in hybrid och modellens framgång ledde till en stark fjärdeplats på vårt Europaindex.

Ioniq kommer i tre olika varianter. En hybrid som kombinerar bensin- och elmotor, en ren elbil och en plug-in hybrid som påminner om den vanliga hybriden men har ett större batteri som kan laddas externt. Vi ska titta närmare på plug-in hybriden som är den yngsta av de tre varianterna.

Enkel och bekväm. Det är det övergripande intrycket när Europas biljournalister har kört Hyundai Ioniq plug-in hybrid. Så här skriver autocar.co.uk om körupplevelsen:

”Du får ungefär vad du förväntar dig av en modern plug-in hybrid. Det är en avslappnad, lugn körupplevelse men precis som sina syskon hänger motorn inte riktigt med när du trycker hårdare på gasen. Men modellens lite lugnare natur är ingen slump eftersom köpare i det här segmentet väljer hybrid-varianter av just den anledningen”

Även whatcar.com beskriver Ioniq som en behaglig bil att köra och påpekar särskilt bilens egenskaper utanför stadstrafik, där många andra hybrid-modeller får svårare att utmärka sig.

”Föga överraskande är Ioniq väl lämpad för körning i stadstrafik med dess lätthanterliga styrning. Men bilen är bra att köra även utanför stadens gränser. Bra väggrepp och jämna inbromsningar är två av modellens fördelar och bidrar till den smidiga körupplevelsen.”

En negativ aspekt med körupplevelsen i Ioniq är den bränsledrivna motorns ovana att självmant ta över från el-motorn – något som i princip alla testare reagerat på. ”Motorn tar över tidigare än nödvändigt” skriver autocar.co.uk och whatcar.com håller med.

”Det är dock en besvikelse att motorn tar över när farten höjs, trots att körläget är inställt på EV-mode.”

Som med alla andra elbilar eller hybrider kan siffran för räckvidd ifrågasättas. Ioniq plug-in hybrid ska erbjuda en räckvidd på strax över 60 kilometer med ett fulladdat batteri. När autocar.co.uk testade bilen i stadstrafik blev räckvidden runt 10 kilometer lägre än det utlovade.

När min kollega Håkan Nilsson testade Ioniq plug-in hybrid under hösten 2017 blev han imponerad över räckvidden. Med det i sammanhanget mindre bortfallet på tre kilometer kom Håkan upp i 61 kilometers räckvidd via elmotorn – vilket gör Ioniq till den klart bästa av alla plug-in hybrider han testat.

Men är du ute efter en plug-in hybrid som påminner mer om en elbil menar caranddriver.com att du kan bortse från Ioniq.

”Precis som med andra miljöbilar gäller det att köparen av en Ioniq plug-in hybrid försäkrar sig om att bilens egenskaper stämmer överens med förväntningarna. Vill du ha en hybrid som under kortare sträckor påminner om en elbil bör du istället titta på en Chevrolet Volt eller en Toyota Prius. Men om du inte har några problem med att ladda bilen regelbundet är Ioniq en utmärkt och ekonomisk plug-in hybrid.”

Plug-in hybriden har till skillnad från Ioniq’s ”vanliga” hybrid ett rejälare batteri på 8,9 kWh som kan laddas fullt på ungefär 2,5 timme. Det större batteriet ger förutom den förbättrade räckvidden också en kraftig minskning i koldioxid-utsläpp.

”Less-is-more” är det genomgående temat när det kommer till Ioniq’s design. Det finns likheter med modellens största konkurrent, Toyota Prius, men den ovanligt stora grillen framtill särskiljer modellen en smula. I egenskap av den första hybrid-modellen från tillverkaren kunde Hyundai designa Ioniq’s olika varianter från scratch.

”Tack vare att Hyundai kunde designa Ioniq med ett tomt papper som utgångsläge kunde konstruktörerna lägga stor vikt vid att minimera bränsleförbrukningen.”

Det böjda taket tillsammans med andra detaljer ger Ioniq ett strömlinjeformad utseende som vittnar om tillverkarens idé om en bränslesnål bil. Modellen kommer i sju olika färger och även om ett par recensenter anser att interiören känns aningen ointressant så vägs det upp med en utmärkt ergonomi.

Invändigt hävdar sajten whatcar.com att ”Ioniq känns både smartare och lättare att använda än en Toyota Prius”, även om interiören samtidigt inte känns lika vass som exempelvis en Volkswagen Golf GTE.

Utrymmet för både passagerare och förare är standard för en halvkombi och räcker mer än väl, skriver flera journalister som testat bilen. Däremot har plug-in hybriden minst bagageutrymme av de tre Ioniq-varianterna, såväl elbilen som den vanliga hybriden har mer utrymme än plug-in hybridens 341 liter.

Säkerhetsmässigt är alla varianter av Ioniq en fullträff med fem stjärnor av fem möjliga i testet från EuroNCAP. Nypriset från 250 000 kronor är aningen billigare än den tidigare nämnda konkurrenten Prius från Toyota, vilket rimligtvis bör göra Ioniq till en allt mer populär modell bland plug-in hybriderna.

En plug-in hybrid (oavsett märke och modell) är inget för den som letar efter en kraftfull bil där man kan tänja gränser. Är man däremot ute efter en bränslesnål bil med hygglig räckvidd, ja då kan Hyundai Ioniq plug-in hybrid vara ett bra alternativ. Faktum är att autocar.co.uk hävdar att plug-in hybriden är den bästa av Ioniq’s tre varianter.

”Plug-in hybriden är Ioniq’s bästa vapen i kampen mot Toyota Prius. Med bättre räckvidd än den vanliga hybriden och utan batteri-ångesten som en ren elbil kan framkalla är plug-in hybriden den bästa varianten av trion.”

När Europaindex för plug-in hybrider summerades hamnade Hyundai Ionic på en stark fjärdeplats efter de större drakarna BMW 330e, VW Passat GTE och Mercedes C 350e. Hyundai satsar som tidigare nämnt stenhårt på miljöbilar och med Ioniq har de av allt att döma hittat rätt.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik